A-Z ELEKTRO leden / únor 2016

72 | A-Z ELEKTRO | leden/únor 2016 REDAKČNÍ ČLÁNEK zon Prime Air – doručovat na blízkou vzdálenost rychle a levně balíčky s různým zbožím. Podle informací na tomto projektu pracuje Google už přes dva roky, ale podobně je na tom i Amazon, takže uvidíme, jaký nakonec bude souboj o trh. Makani je projekt obří větrné turbíny, která v nejnovější generaci, jež byla zveřejněná v roce 2015, je schopná generovat 600 kW. V plánu je ale po- stupně vyrobit ještě desetkrát výkon- nější model, který bude schopen jen díky větru generovat výkon v oblasti 6 000 kW. Hlavní odlišností od stáva- jících větrných turbín je v použitých materiálech a nízké ceně. Oproti běžným komerčním modelům je totiž cílem se zbavit až 90 % materiálů k dosažení stejného výkonu. DeepMind: laboratoř pro umělou inteligenci Pokud jde o univerzální chytrou umělou inteligenci všeho druhu, na tu se specializuje společnost DeepMind, kterou Google koupil v roce 2014. DeepMind se snaží přistupovat ke zkoumání a vývoji umělé inteli- gence z obecného pohledu, vyvinuté technologie lze tak potenciálně použít v různých produktech a službách. DeepMind se například proslavilo tím, že vytvořilo umělou neuronovou síť, která se byla schopná sama naučit a pochopit hru Breakout a dosáhnout nadlidských výsledků díky tomu, že postupně objevila i různé chyby ve hře, které využila pro svůj prospěch. Je jasné, že tato divize znamená pro Google, respektive Alpha- bet do budoucna velký význam. Důležitě je i hledání investic Pod Alphabet nyní patří i dvě divize zaměřené na investice – GV (dříve Go- ogle Ventures), která se zaměřuje na venture kapitál pro počáteční (seed) investice do menších startupů. Pro nadějné mladé startupy má fond k dis- pozici více než tři miliardy dolarů. Pro větší společnosti a startupy v pokročilé fázi rozvoje je připravená divize Google Capital, která se sou- středí na investice v pozdějších fázích, jež vyžadují větší objemy prostředků. Spousty menších projektů Takový je přehled těch největších známých projektů Googlu, respektive celého Alphabetu. Je ale nutné počítat s tím, že je určitě i několik projektů, které jsou stále tajné a zatím o nich nejsou vůbec žádné informace. Řada projektů se také ukrývá pod konkrétním produktem, třeba v rámci Androidu je toho poměrně hodně, protože divize se připravuje i na inter- net věcí (Brillo) a to znamená i vývoj síťových platforem pro komunikaci (Weave, read). Nesmíme zapomínat ani na desktopový operační systém Chrome OS, se kterým má Google díky Chromebookům poměrně velký úspěch například v amerických školách. Google se snaží uspět i na vznikají- cím ekosystému internetových televiz- ních platforem s Android TV. Google ale trochu zaspal například u segmentu virtuální reality, do které se konkurent v podobě Facebooku pustil pořádně, když za dvě miliardy dolarů koupil Oculus VR a chystá ještě toto čtvrtletí představit první desktopový model sys- tému Oculus Rift pro veřejnost. Google zatím představil pouze primitivní kartonový obal pro mobilní telefony – Cardboard, který obsahuje i základní formu čoček a ovládací mechanismus. Kvalita virtuální reality je pochopitelně velmi nízká a vhodná maximálně na prohlížení panorama- tických fotogra í. Google má blíže k rozšíření realitě (projekt Tango, Glass), o kterou se v pokročilé formě pokouší Microsoft s Hololens, takže teprve uvidíme, jak se Googlu v bu- doucnu podaří v této oblasti konkuro- vat velkým hráčům. Project Ara Cardboard

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=