A-Z ELEKTRO červenec/srpen 2015

48 | A-Z ELEKTRO | červenec/srpen 2015 doprava Škoda Transportation a.s. Borská 2922/32 301 00 Plzeň Tel.: +420 378 186 666 Fax: +420 378 186 455 E-mail: transportation@skoda.cz www.skoda.cz „Na základě licence vyrábí v USA námi vyvinuté a provozem odzkoušené mo- tory firma IEC Holden. Ta poté dodává motory výrobci pohonů Vossloh Kiepe, který spolupracuje s finálním dodavate- lem trolejbusů, americkou společnosti New Flyer,“ popsal Jaromír Šilhánek, generální ředitel Škody Electric. Právě Vossloh Kiepe je pro Škodu Electric tradičním západoevropským partnerem se silným postavením nejen na trzích Evropy, ale i severní Ameriky. „Dodávali jsme této společnosti například motory, které slouží ve vozidlech hromadné do- pravy ve městech Vancouver, Ženeva či Atény,“ připomněl Jaromír Šilhánek. Plzeňská firma „americkou“ zakáz- kou prokázala svoji schopnost dodávat svojí technologii do Spojených států, kde se musí výrobci vozidel a jejich částí vyrovnat s podmínkami zákona zvaného Buy America. Ten zvýhodňuje tamní výrobce. Stanovuje totiž, že pokud jsou na nákup vozidel využity finance z amerického federálního rozpočtu, musí být výrobek z šedesáti procent své hodnoty vyroben z místních komponentů a také musí být v Ame- rice kompletován. „Výroba motorů pro americké trolejbusy běží podle naší technické dokumentace a odborníci Škody Electric také přímo na místě vý- roby v USA poskytovali technologickou podporu při zavádění produkce,“ řekl ředitel realizace Škody Electric Václav Růžička. Projekt na dodávku 201 trolejbusů pro Seattle a San Francisco však nemusí znít „pouze“ na tento počet. „Projekt iniciovalo město Seattle a podle americ- kých pravidel se k němu mohou připojit i ostatní města v USA, která provo- zují veřejnou trolejbusovou dopravu, jako Dayton, Boston, či Philadelphia. S možnými opcemi proto projekt může Škoda Electric uspěla s motory pro americké trolejbusy Motory, které vyvinuli odborníci plzeňské Škoda Electric, začínají sloužit v trolejbusech ve Spojených státech amerických. Konkrétně v hromadné dopravě měst Seattle a San Francisco – tato dvě města objednala 201 nových vozidel. První z nich začnou jezdit v provozu s cestujícími koncem letošního léta. dosáhnout až obejmu 530 trolejbusů,“ uvedl Václav Růžička. První trolejbusy z uzavřeného kon- traktu začaly již jezdit ve zkušebním provozu v obou amerických městech, která k projektu nových trolejbusů v USA zatím přistoupila. V Seattlu se na nových trojlebusech již zaškolují řidiči, v San Francisku začal jezdit první prototypový vůz. „Prototypy našich motorů byly vyrobeny a otes- továny již na podzim loňského roku, následný audit prokázal i splnění podmínky Buy America,“ připomíná Václav Růžička. Americký trh je pro plzeňskou Škodovku perspektivní. „I s ohledem na právě probíhající projekt vidíme tohle teritorium jako velmi zajímavé a to vedle trolejbusů i v oboru výroby tramvají a příměstských jednotek. Už jednáme o dalších konkrétních projek- tech,“ dodal Václav Růžička. Škoda Electric v loňském roce uzavřela v USA kontrakt na kompletní modernizaci 32 kloubových trolejbusů v Bostonu. Společnost tím navázala na svojí významnou dodávku trolejbusů z let 2004 až 2005, kdy společně s firmou Neoplan USA vyrobila tato vozidla pro Boston. Škodovka v minulosti dodala do USA několik set dalších trolejbusů. Konkrétně se jednalo o dodávku 57 trolejbusů do Daytonu v letech 1995-1999 a 273 trolejbusů do San Francisca v le- tech 2001-2004. V letech 2001-2002 navíc Škoda Transportation dodala do USA deset tramvají do Portlandu a Tacomy.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=