A-Z ELEKTRO červenec/srpen 2015
červenec/srpen 2015 | A-Z ELEKTRO | 39 SPECIÁLNÍ KABELY L etiště Frankfurt. Boeing 737 pomalu roluje jakoby tažený svým žlutým navá- děcím pásem do polohy parkování u gate. Jakmile se zastaví, pilot vypíná motory. Od tohoto okamžiku je letadlo odká- záno na napájení z vnějšku. Pracovník servisu natáhne pod Boeing žlutý čtyřpramenný kabel z cívky zavěšené na můstku pro cestující. Poté otevře klapku v dolní přední části trupu letadla a oběma rukama zasune černý konektor do určené zásuvky 400 Hz. Tento takzvaný 400 Hz konektor a s ním spojený kabel jsou během doby stání u gate tepnou života pro všechny elektrické systémy letadla. Současně se do provozu uvedou systémy vět- rání a odvětrání, systém pro výměnu vody a také pro natankování. Všechna zařízení mají jedno společné: vyrábí je firma Cavotec v Dietzenbachu. Test zdatnosti na letištní ploše V Dietzenbachu, vzdáleném dvacet mi- nut jízdy autem od letiště ve Frankfurtu stojí Albrecht Bathon, zástupce jedna- tele firmy Cavotec Fladung, ve výrobní hale. Jako vedoucí oddělení výzkumu a vývoje zkoumavě váží v ruce 400 Hz konektor a provádí kontrolu jeho propo- jení se žlutým kabelem. Na letišti někde od Melbourne až po Norsko se tento brzy propojí s měničem frekvence v nějakém letadle. „Každý den dostá- vají kabely a konektory pěkně zabrat. Nahoře v Norsku není mínus 20 stupňů žádnou zvláštností, v Dubaji má asfalt 60 stupňů“, vypráví Bathon. Na dobře frekventovaných letištích se kabel kaž- dodenně desetkrát odvíjí a navíjí a při- tom se stále odírá o hrubý beton. „Proto používáme kabely od HELUKABELU“, říká Michael Nees, vedoucí výroby 400 Hz konektorů a kabelů u Cavotec. „Díky jejich plášťům z polyuretanu jsou velice odolné oděru od hrubého betonu na odbavovací ploše a odolávají i extrémním teplotám.“ Stálý další vývoj Kabely pro napájení letadel elektric- kým proudem jsou pro Cavotec spe- ciálně vyráběny firmou HELUKABEL. Oba výrobní závody již léta vyvíjejí výrobky v úzké spolupráci. „Od našich zákazníků máme k našim výrobkům konkrétní zpětné informace, které předáváme technologům z firmy HELUKABEL. Společně pak hledáme lepší řešení a toto optimalizujeme pro požadavky trhu“, vysvětluje Bathon. Výsledky jsou pozitivní: při náročném trvalém používání na letišti vydrží kabely kolem tří let nebo deset tisíc napájení letadel. Kvalita se vyplácí Tato robustnost je důležitým fak- torem pro zákazníky firmy Cavotec.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=