A-Z ELEKTRO květen/červen 2015

NOVINKY A ZAJÍMAVOSTI květen/červen 2015 | A-Z ELEKTRO | 5 Siemens nainstaloval první 7MW „o shore“ větrnou elektrárnu V Østerildu na severozápadě Dánska zahájil provoz prototyp nové 7MW větrné elektrárny SWT-7.0-154. Přestože se jedná o tzv. o€shore větrnou elektrárnu určenou pro větrné parky na moři, tato první instalace se nachází na pevnině a poslouží k testovacímu provozu, který bude zaměřen přede- vším na inovovaný generátor a vylepšený elektrický systém. Sériová výroba této nové vlajkové lodi větrných elektráren Siemens začne v roce 2017. Většinu komponentů SWT-7.0-154 tvoří osvědčená technologie z 6MW elektrárny SWT-6.0-154, a to včetně rotoru, který má úctyhodný průměr 154 metrů. Oproti této elektrárně ale SWT-7.0-154 dokáže vyrobit při srovnatelných provozních nákladech o 10 % více energie. Díky moř- skému větru by elektrárna měla vyprodukovat až 32 milionů kilowatt hodin „zelené“ elektřiny, což je množství dostatečné pro přibližně 7000 domácností. List rotoru elektrárny měří 75 metrů, jednotlivé listy spojuje náboj o průměru 4 metry. Lopatky rotoru mají plochu 18 600 m—. Každý list je vyráběn jako jeden odlitek, tedy bez lepených míst. V porovnání s rotoro- vými listy vyráběnými tradičním postupem je tento typ listů lehčí o 20 %. Kombinace nízké hmotnosti a profilu listu přispívá k vyšší účinnosti výroby elektrické energie. Elektrárna využívá bezpřevodovkovou technologii, kterou Siemens představil jako první výrobce již v polovině roku 2011. Od té doby se tato technologie stala základním srovnávacím měřítkem ve větrné ener- getice. Stávající 6MW turbína SWT-6.0-154 zaznamenala u investorů mimořádný úspěch, elektrárny tohoto typu byly vybrány pro přibližně deset projektů. K dalšímu snížení nákladů na elektřinu z mořských větr- ných parků by měla výrazně přispět právě SWT-7.0-154. Díky bezpřevodovkové technologii je SWT-7.0-154 nejlehčí elektrár- nou ve své třídě. Kombinace robustního designu a nízké hmotnosti před- znamenává nižší náklady na instalaci, infrastrukturu a servis, elektrárnu dokážou nainstalovat současná plavidla a jeřáby. Pro čilou obchodní výměnu musí být dopravní spojení mezi Českou republikou a Německem otevřenější a rychlejší. Na tom se shodli účastníci 2. česko-německého dopravního fóra, které pořá- dala 20. a 21. května Česko-německá obchodní a průmyslová komora (ČNOPK) společně s pražskou Reprezentací Svobodného státu Bavor- sko. Záštitu nad fórem převzali český a německý ministr dopravy. Z ákladem intenzivního bilaterálního obchodu je dobrá přeshraniční infrastruktura. Při zahá- jení setkání zástupců hospodářské sféry a svazů v bavorské reprezentaci zdůraznil Franz Josef Pschierer, státní tajemník bavorského ministerstva hospodářství, že s ohledem na spojení Praha-Mni- chov jeho země „klade velký důraz na dopravní spojení s Českem a příhraničními regiony.“ „Aktivní a čilé kontakty mezi německou a českou stranou“ vidí náměstek ministra dopravy Kamil Rudolecký. Odborné analýzy se zaměřily na vlakové a silniční spojení mezi Českem a Bavorskem. V česko-saském pohraničí je kromě dokončení stavby dálnice D8 potřeba zlepšit také spojení po Labi a vybudovat novou železniční trať. „Pro německé investory je dobrá zpráva, že toto fórum přispělo k oživení bila- terálních dopravních projektů,“ řekl výkonný člen představenstva ČNOPK Bernard Bauer. Z pohledu bavorské vlády je velmi důležité rychlé vlakové spojení s Prahou. „Naším cílem je zkrátit dobu jízdy na tak důležité trase jako je Mnichov- Praha na maximálně 4,5 hodiny,“ prohlásil státní tajemník Pschierer. V současné době jízda trvá šest hodin. Co se týče výstavby důležitých vlakových spo- jení mezi Bavorskem a Českem, je teď podle Johna Böltse, ředitele œrmy a.hartrodt CZ a vedoucího pracovní skupiny ČNOPK „Doprava a logistika“ na řadě německá strana. „Spolkový plán dopravních cest bude schvalován v listopadu. Všechny investiční plány, které v něm nebudou zohledněny, budou znamenat pro regiony, ve kterých jsou potřeba, krok zpět,“ řekl Bölts. Také podle českého ministerstva dopravy bude pro výstavbu infrastruktury mezi oběma zeměmi zásadní spolkový plán dopravních cest. „Dovolím si také vyjádřit velké přání české strany, aby se dva železniční úseky dostaly do německého plánu potřeb. Jedná se o nový železniční úsek na Dráž- ďany a jedná se o železniční úsek na Regensburg,“ prohlásil náměstek ministra dopravy Rudolecký. To je předpokladem pro zajištění œnančních pro- středků z evropských fondů. Pro zlepšení přepravy zboží po Labi je nutná stavba jezu u Děčína, řekl Luděk Sosna, ředitel Odboru strategie Ministerstva dopravy ČR. „Posouzení vlivu stavby na životní pro- středí je téměř dokončeno,“ dodal Sosna a doufá, že tento stavební záměr najde pochopení i na německé straně. 2. česko-německé dopravní fórum navázalo na první bilaterální setkání, které proběhlo před pěti lety. Česko-německé dopravní fórum oživuje bilaterální projekty

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=