A-Z ELEKTRO březen/duben 2015

rozhovor Kontakt: Pavel Kaufmann tiskový mluvčí Teplárenského sdružení ČR, tel.: 724 293 051, e-mail.: kaufmann@tscr.cz Aktuální informace i zajímavosti z příprav akce naleznou zájemci na stránkách www.dny-tep-en.cz, registrovat se mohou u organizátora akce. 84 | A-Z ELEKTRO | březen/duben 2015 využití odpadu má podstatně nižší emise všech škodli- vých látek než uhelná teplárna, ale lidé tomu nerozumí a je vždycky jednodušší říct, ať se to postaví někde jinde. Dalším důvodem je, že máme jedny z nejnižších poplatků za skládkování v Evropě, a navíc ty peníze ne- jdou do zlepšení odpadového hospodářství, ale dostává je obec se skládkou. To je jako dávat daň z cigaret tabá- kovým firmám a myslet si, že tím omezíme kouření.¨ Odpůrci spalování tvrdí, že až se bude veškerý odpad spalovat, bude to pro lidi znamenat velké zdražení… Nikdo nechce veškerý odpad spalovat, na prvním místě je samozřejmě recyklace. Navíc je tu i otázka motivace pro domácnosti, aby odpad více třídily, pak se jich zvýšení poplatku za skládkování vůbec nemusí dotknout. Skládkaři také rádi zaměňují poplatek za odvoz odpadu s poplatkem za skládkování a záměrně tak matou veřejnost. Ve skutečnosti je to tak, že vlastní poplatek za skládkování je velmi malým procentem toho, co lidé platí za popelnice, takže i jeho výrazné zvýšení se v platbách domácností projeví poměrně málo. Bude to ale znamenat zásadní posun v tom, jak se s odpadem zachází. Skládkování je samozřejmě levnější, stejně jako provoz tepláren bez odsíření, otázka je, jestli chceme zdravé životní prostředí, nebo chceme ušetřit. Zákaz skládkování komunálního odpadu bude podle zákona o odpadech platit od roku 2024. To umožní rozložit náklady do delšího časového horizontu tak, aby to bylo pro původce odpadů zvlád- nutelné. Postavit spalovnu ale vůbec není jednoduché. To máte samozřejmě pravdu. Bohužel dnešní právní džungle nahrává různým rádoby ekologickým organiza- cím, aby zdržely a prodražily prakticky jakoukoliv větší stavbu. Obávám se, že po novele zákona o posuzování vlivu na životní prostředí to bude ještě významně horší. Ministerstvo pro místní rozvoj sice spolu s Minister- stvem životního prostředí slibuje takzvané jednotné povolovací řízení, které by mělo celý proces vydání sta- vebního povolení podstatně zkrátit, ale zatím dochází pouze k posouvání termínu předložení zákona do vlády. Jasno zatím není ani o tak elementárních věcech, jako kdo vlastně bude ta řízení vést, zda to budou obecné stavební úřady nebo zda se ve zvláštních případech uplatní takzvané speciální stavební úřady, mezi které patří různá ministerstva. Podívejte se ještě na oblast ochrany ovzduší. Co je zde nového? Bohužel i v této oblasti zatím panuje velká nejistota. Evropská komise stále formálně neschválila přechodný národní plán pro velká spalovací zařízení, který by měl začít fungovat už od příštího roku. Také dodnes nejsou stanoveny emisní limity, které budou muset stávající elektrárny a teplárny plnit nejpozději v roce 2020. Řada investic je přitom dávno v běhu a bude velmi obtížné je případně přizpůsobovat novým požadavkům, které mohou přijít z Bruselu. Nový návrh od Evropské komise měl být na konci února, ale možná bude další zdržení. Jak si s tím teplárny poradí? Teplárny, mezi které počítám i takzvané závodní energetiky, investovaly za poslední tři roky do moder- nizace kvůli snižování emisí přes16 miliard korun. Do konce příštího roku budou téměř všechny velké teplárny zmodernizované. Samozřejmé se modernizo- valo s využitím technologií, které byly na trhu. Pokud se v budoucnosti normy dál zpřísní, může jít i o zmařené investice. Diskuse s Evropskou komisí bude asi ještě hodně napínavá… Řekl jste, že velké teplárny se s novými limity vyrov- nají, a co ty menší? Menší teplárny s výkonem do 200 MW mohou využít přechodné období do roku 2022. Nezanedbatelná část z nich se bude rozhodovat, jestli se jim vyplatí zůstat u hnědého uhlí nebo budou muset výhledově přejít na jiné palivo. Potíž je, že stále nevíme, jaké přesně budou požadavky, pak je velmi těžké dělat zásadní rozhodnutí, které ovlivní provoz na desítky let dopředu. Zajímavý blok je vždy věnován otázkám dálkového tepla pro místní samosprávy. Chystáte ho i letos? Ano, chceme prezentovat případovou studii zajímavého projektu spolupráce mezi obcí a místní teplárnou. Spolupráce s místní samosprávou je pro náš obor podnikání klíčová. Samozřejmě existují případy, kde to nefunguje optimálně a ty se často objevují v médiích. Ve skutečnosti ale převažují ty, kde spolu- práce přináší prospěch všem stranám, provozovateli teplárny, zákazníkům i obci, která získává příznivé životní prostředí a stabilizovanou cenu tepla třeba pro svá zařízení sociální péče nebo školy. Letos se chceme zaměřit také na oblast úspor energie. Chceme na konkrétních případech ukázat, že dálkové vytápění lze docela dobře skloubit i s moderními nízkoenergetic- kými stavbami. Můžeme se také těšit na tradiční ceny pro Projekty roku? Samozřejmě, to je již dlouhodobá součást programu konference. Tentokrát budou vyhlášeny čtyři kategorie a v každé z nich bude vybrán vítěz, který si odnese cenu za projekt roku – křišťálový komín. Teplárenství je někdy považováno za statický obor, kde se mnoho nových věcí neděje. Tohle mediální klišé vzniká tím, že média o teplárenství informují, jen když je někde havárie parovodu. Je na nás, abychom ukázali, že teplárny investují do zajímavých projektů, které často významně zlepšují životní prostředí. Ať už jde o využití obnovitelných zdrojů energie, rekonstrukci tepelných sítí, rozvoj soustav vytěsňující lokální zdroje znečiš- tění nebo přímo opatření v teplárnách snižující emise znečišťujících látek. Spolupráce s místní samosprávou je pro náš obor podnikání klíčová. Samozřejmě existují případy, kde to nefunguje optimálně a ty se často objevují v médiích.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=