A-Z ELEKTRO březen/duben 2015
50 | A-Z ELEKTRO | březen/duben 2015 do sedla Jungfraujoch, což je nejnižší místo horského hřebene mezi horami Mönch /4.107 m/ a Jungfrau /4.158 m/ ve výšce 3.471 m. V tomto místě také začíná splaz největšího alpského ledovce Aletsch. V sedle se zvedá štít menší hory Sphinx na jejímž vrcholu je umístěna stejno- jmenná vědecká observatoř Sphinx. V Kleine Scheidegg přestupujeme na vlak, který nás zaveze na Jungfraujoch. Nápad posta- vit železnici na Jungfraujoch se zrodil v hlavě průmyslníka Adolfa Guyer-Zellera při jeho horolezecké výpravě v roce 1893. Byl natolik uchvácen triem hor Eiger, Mönch a Jungfrau, že si hned vytvořil poznámky a skici, které tvořily základ pro budování železnice. Stavba započala z Kleine Scheidegg v roce 1896. Nikdy předtím nebyla železnice stavěna za takových extrémních podmínek. Stavba trvala 16 let místo plánova- ných sedmi a stála celkem 15 milionů CHF, místo plánovaných deseti. Železnice byla otevřena 1. srpna 1912, což je švýcarský státní svátek. Otec železnice, Guyer-Zeller se nedočkal dokončení svého díla, zemřel roku 1899 ve věku 60 let. Vyrážíme slavnou zubačkou společnosti Jung fraubahn z nádraží Kleine Scheidegg. Čeká nás cesta mezi horskými sedly dlouhá 12 km a téměř celá vede tunelem ve skále. Vnímáme pomalé tempo zubačky a neustálé stoupání. Při první zastávce v tunelu Eigerwand (2 865 metrů) většina turistů vystupuje z vlaku a jde se podívat na vyhlídku. Do skály jsou tady nad úpatím Eigeru zasazena obří panoramatická okna s výhledem do údolí. Pod námi se rozkládá údolí Grindelwald, sedlo Kleine Scheidegg, Interlaken a Thunské jezero. Máme štěstí, je krásné počasí a můžeme si vyfotit nádherný pohled, který znají jen horolezci. Pokračujeme ve stále stoupající cestě do další stanice Eismeer (3 160 metrů), druhé vyhlídkové stanice, kde máme možnost výhledu na ledové moře mezi horami Eiger a Mönch. Název stanice je pro tuto vyhlídku skutečně výstižný. Vlaky se Naše cesta začíná na nádraží Interlaken West Zubačka na Jungfraujoch Přestup na další zubačku na nádraží ve Wengenu Poslední přestup na nádraží Kleine Scheidegg Zubačka na Jungfraujoch je navazující systém tří ozubnicových železnic. redakční článek
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=