A-Z ELEKTRO březen/duben 2015

březen/duben 2015 | A-Z ELEKTRO | 49 redakční článek J ungfraujoch je nejníže položené místo horského sedla nacházející se v nadmoř­ ské výšce 3.471 metrů mezi horami Jung­ frau, která měří 4.158 metrů a Mönch s výškou 4.107 metrů a v těsné blízkosti obávané hory Eiger, v Bernských Alpách ve Švýcarsku. Švýcarsko je nejhornatější zemí Evropy, přes sedmdesát procent jejího povrchu tvoří velehory, největší část zabírají Alpy. Počtem 47 čtyřtisícových vrcholů je rájem pro horolezce. Nachází se zde ty nej­ těžší stěny v Alpách, například severní stěna Matter­ hornu, či „poslední překážka Alp“ obávaná severní stěna Eigeru, která si vyžádala desítky životů.  Rozhodli jsme se procestovat tuto nádhernou zemi vlakem a navštívit jednu z nejdražších turistických atrakcí Jungfraujoch.Švýcarské vlaky jsou velmi moderní, pohodlné, jezdí často a dochvilně, jednotlivé spoje na sebe bezvadně navazují. Jako nejhornatější země Evropy, má Švýcarsko až překvapivě hustou železniční síť. Železnice zde překonávají zdánlivě nedostupné vysokohorské oblasti, zasahují i do výšek nad 2 000 m nad mořem, přes horské masivy pro­ rážejí tunely a hluboká údolí jsou překlenuta obdivuhodnými mosty a viadukty. Pro strmý terén využívají ozubnicové tratě. Naše cesta začíná v Interlakenu na železnič­ ním nádraží Interlaken-Ost odkud se můžete vypravit buď západní nebo východní cestou. Východní cesta vede přes Grindelwaldd /1034 m/, kde Vás ohromí majestátní severní stěna Eigeru, západní cesta je přes Lauterbrunnen /796 m/ a Wengen /1274 m/ do údolí desítek ledovcových vodopádů u Lauterbrunnen. Obě varianty mají vlastně cestující jen přepravit do sedla Kleine Scheidegg . Teprve v sedle Kleine Scheidegg /2061 m/ začíná železniční trať na Jungfraujoch, kde se obě trasy zase potkávají. Přestupy jsou nezbytné především kvůli odlišnému rozchodu 800 a 1000 mm, různým ozubnicím a systémům napájení. Cesta z Interlakenu až na Jung­ fraujoch trvá se dvěma přestupy asi 2 hodiny a 17 minut a vlaky při ní zdolávají převýšení 2.887 metrů. Délka z Interlakenu do horní sta­ nice je 30 km, maximální sklon kolejí činí 25 %. Zubačka na Jungfraujoch, to jsou vlastně tři železnice: Berner Oberland Bahn, Wengernalp­ bahn a Jungfraubahn s odlišnými rozchody kolejí, je to navazující systém tří ozubnicových železnic. Technický zázrak, to je železniční trať „Nejvyšší v Evropě" není sedlo Jungfraujoch / Panenské sedlo /, ale železniční stanice stejného jména s pravidelnou dopravou v nadmořské výšce 3.454 m, kam nás dovezl vláček společnosti Jungfraubahnen. Ze stanice této zubačky stačilo jen nastoupit do výtahu, který nás vyvezl nahoru na vyhlídkovou terasu Panenského sedla do výšky 3.471 m. Top of Europe se třemi restauracemi foto: Miloslav Levek

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=