A-Z ELEKTRO březen/duben 2015

březen/duben 2015 | A-Z ELEKTRO | 11 redakční článek manuální start pomocí kliky, silně vibrovaly a měly další řadu problémů, které elektrické vozy neměly. Elektromobily byly ale tehdy kvůli omezené kapa- citě baterie a nízké efektivitě pouze městskými vozy (dojezd maximálně 65 km), nebylo je možné použít na delší trasy a nabíjení trvalo dlouho. Na začátku 20. století byla na Americkém trhu 40 % aut na páru, 38 % na elektřinu a 22 procent (33 842 kusů) na benzin. I když měly elektrické vozy nejvyšší prodejnost přibližně v roce 1910, s příchodem zlepšování infra- struktury a meziměstských silnic začala stoupat poptávka po řešení, které půjde pohodlně používat pro převoz na delší vzdálenosti. Vše také změnily dvě události – efektivnější a levná výroba Henryho Forda, která pomohla snížit cenu benzínových aut a také nalezení největších zásob ropy. To vedlo ke snížení ceny benzínu. Pak už začala éra asi největšího znečištění naší planety a i když se v průběhu let pokoušela řada výrobců představit nějakou formu elektrického automobilu, elektrický pohon zůstal jen u specific- kých vozítek, včetně těch vesmírných. Tesla Motors přichází Když Elon Musk po úspěšném prodeji Paypalu v roce 2003 spoluzakládal Tesla Motors, měl jasný cíl – vyrobit elektromobil, který by byl ve všech směrech lepší, než klasický automobil na spalovací motor. Plán byl nejdříve začít drahým sportovním vozem, který bude vyráběn v menší sérii. První dodávky vyrobených vozů byly hotové až v roce 2008, po mnoha komplikacích to byl spor- tovní elektromobil Tesla Roadster. Vůz měl dojezd 320 km a používal Li-Ion baterie. Prodáno bylo přibližně 2 400 kusů a už od roku 2008 se začal vyrábět první luxusní sedan, který byl vytvořen kompletně od začátku. Tesla Model S je vzhledem k použití elektromo- toru a baterie konstrukčně velmi jednoduchý auto- mobil, jehož šasi je kompletně z hliníku. Teprve s tímto vozem zažila společnost Tesla Motors velký úspěch, i když málem zbankrotovala těsně před dokončením. Stavba nabíjecí sítě po celém světě Tesla Motors musela nabídnout konkurenci ke klasickým benzínovým stanicím, takže rozjela velkolepý plán stavby nabíjecích stanic, takzva- ných superchargerů, které dokáží nabít automobil velmi rychle - za 20 minut je možné nabít polovinu kapacity baterie. Všechny stanice mají solární panely a všichni majitelé vozů Tesla mají dobíjení v těchto stanicích zcela zdarma a navždy. Cílem je, aby bylo možné neomezeně cestovat a mít v dostupné vzdálenosti kolem 300 až 400 kilo- metrů možnost rychlého nabíjení. Rozšiřování této sítě jde velmi rychle, což je jeden z důvodů úspěchu a popularity elektromobilů Tesla. Kvalita, jednoduchost a design Tesla Model S patří mezi nejbezpečnější vozy právě díky konstrukci, která neobsahuje motor a další složité části, čímž bylo možné vylepšit konstrukci. Uvnitř nenajdete spousty ovládacích páček jako u ostatních automobilů, ale takřka pouze velký středový dotykový displej, přes který lze pomocí jednoduchého rozhraní po vzoru iOS ovládat vše ve vozidle. Vyladěný elektromotor, který nevyžaduje pře- vodovku, maximální tah je k dispozici v jakékoli rychlosti. Možnost ovládat vůz i pouhým jedním pedálem plynu (při povolení začne automaticky brzdit a zároveň se nabíjí baterie). Unikátní soustava baterií na spodní straně, která zároveň drží těžiště vozu velmi nízko, což znamená lepší ovladatelnost. Elegantní design a žádné výfukové plyny. Vzhledem k těmto vlastnostem není divu, že se Tesla Motors přezdívá „automobilový Apple.“ A když se na trhu děje něco tak významného, jako je celosvětový přechod na elektromobily, přilákalo to i toho největšího hráče. Apple vstupuje na scénu Podle uniklých informací už Tim Cook, šéf Applu, odsouhlasil nový projekt vlastního elektromobilu přibližně v polovině roku 2014. Apple tak začal ve velkém nabírat specialisty z automobilového průmyslu a tým pracující na projektu má už dnes přes tisíc lidí. Vstup Applu do automobilového segmentu, podobně jako to udělal s hudebními přehrávači nebo telefony, je významný. Apple má k dispozici takřka 200 miliard dolarů v hotovosti, které může použít pro investice. To nemá žádná jiná společnost na této planetě. Pokud by se Apple Tesla Model S patří mezi nejbezpečnější vozy právě díky konstrukci První použitelné elektromobily se objevily v roce 1859, tehdy ještě v kombinaci s olověnými akumulátory.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=