A-Z ELEKTRO listopad / prosinec 2015

NOVINKY A ZAJÍMAVOSTI 4 | A-Z ELEKTRO | listopad/prosinec 2015 Podél evropských břehů vznikají stovky větrných elektráren ročně. To má své opodstatnění, na moři fouká silnější a stabilnější vítr než na pevnině a sou- časně není třeba řešit případné problémy související s nespokojeností místních obyvatel, hlučností elektráren nebo naru- šením rázu krajiny. Do roku 2020 by tak evropské větrné farmy měly produkovat 40 GW elektrické energie. Výše uvedené výhody mořských větrných parků jsou však vykoupeny jejich podstatně kompli- kovanější instalací a servisem. P ři provádění pravidelného servisu větrné elektrárny na moři nezbývá tech- nikům nic jiného, než se k elektrárně vydat buď lodí, nebo vrtulníkem. Stejným způso- bem se musí dopravovat veškeré vybavení a díly potřebné k odstranění případných zá- vad. Vzhledem k umístění elektráren se ale jedná o časově náročnou a nákladnou akci a díky neustále rostoucímu počtu obtížně dostupných větrných farem na moři je tento způsob provádění údržby do budoucna neudržitelný. Společnost Siemens proto uvedla do provozu dvojici speciálních lodí, jež jsou určeny výhradě pro servis mořských větrných elektráren. Pěšky do práce za každého počasí Pro každé z plavidel, které pro Sie- mens vyprojektovala dánská společnost Esvagt, je charakteristická nejen zářivě červená barva, ale i netradičně tvaro- vaná příď. Díky svému designu mohou Červený anděl pro mořské větrné farmy lodě dosahovat poměrně vysoké rychlosti (zhruba 25 kilometrů za hodinu), sou- časně si ale dokážou zachovat vysokou stabilitu i na neklidném moři. Lodě totiž nejsou primárně určeny jako dopravní prostředek pro dopravu personálu a materiálu, mají sloužit především jako plovoucí servisní středisko. Na každém plavidle je možné ubytovat na dobu několika týdnů až čtyři desítky techniků, kteří mají k dispozici tisíce náhradních součástek všeho druhu uskladněných v podpalubí v šesti dvacetistopých kon- tejnerech. Nejdůležitější součástí lodi je však 25 metrů dlouhá lávka zajišťující bezpečný přechod z lodi na elektrárnu. Lávka je totiž umístěna na speciál- ním počítačově řízeném hydraulickém systému, který neustále zajišťuje její stabilní polohu vůči turbíně, a to i za rozbouřeného moře. Technici tak mají zajištěný snadný přístup k elektrárně, přičemž cesta do práce jim zabere do- slova jen pár minut. V tom také spočívá hlavní přínos lodí – díky své soběstač- nosti umožňují servis elektráren bez zbytečných prodlev spojených s dopra- vou techniků a materiálu. Celý proces je tak nesrovnatelně efektivnější a snižuje intervaly, během nichž nemohou turbíny vyrábět elektřinu, na minimum. Servisní lodě se jmenují Esvagt Froude a Esvagt Faraday. Plavidlo pojme- nováné po anglickém inženýrovi a ná- mořním architektovi Williamovi Frou- deovi, který se mj. podílel na pokládání prvního transkontinentálního kabelu, bude provádět servis na větrné farmě Baltic II v Baltském moři, loď nesoucí jméno anglického chemika a fyzika Michaela Faradaye bude servisovat větr- nou farmu Butendiek v Severním moři. Každá ze sesterských lodí je dlouhá 83,7 metrů a široká 17,6 metrů. Plocha paluby je 305 m 2 a k ubytování i práci slouží celkem 60 kajut. Pro posádku jsou k dispozici dvě kina, posilovna nebo palubní knihovna. Siemens v současné době provádí ser- vis a údržbu pro více než 1 400 větrných elektrárnách o celkovém výkonu více než 4,8 GW. Jako jediná firma nabízí kom- pletní řešení pro větrnou energetiku: výrobu větrných elektráren, vyvedení výkonu, instalaci, uvedení do provozu, servis i financování. Pětadvacet metrů dlouhá lávka spojující loď s turbínou je vybavena hydraulickou stabilizací, jež dokáže vyrovnávat pohyb lodi i při 2,5 metrů vysokých vlnách a udržet ji v konstantní poloze vůči elektrárně. Nejen lávka, ale i samotná loď je vybavena pohony, které ji dokážou udržet bezpečně „za- parkovanou“ na daném místě i za silného větru.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=