A-Z ELEKTRO leden/únor 2015

16 | A-Z ELEKTRO | leden/únor 2015 svět elektroniky Open Source virtuální platforma bude bojovat proti Oculus Rift Zahnutý monitor HP 34c s poměrem stran 21:9 jiný než velké softwarové společnosti mohl nabídnout použitelné komplexní řešení. Boj chytrých televizí Chytré už musí být všechny moderní televize, které umožňují i připojení na internet, přehrávání filmů a videí z růz- ných populárních služeb jako Youtube nebo Netflix a pochopitelně musí být propojené s mobilním telefonem nebo tabletem skrze speciální aplikaci. V oblasti chytrých televizí je ale v současnosti podobný problém jako u internetu věcí. Existují různorodé samostatné platformy, respektive ope- rační systémy, které vše pohání a mají nějakou formu grafického rozhraní pro „snadné“ ovládání. Apple stále nabízí jen externí kra- bičku Apple TV a Google už vytvoření vlastní platformy zkoušel a nevyšlo to. O chytré televize a jejich výrobce se tak vede boj různých systémů. Google to zkouší znovu a lépe s Android TV v televizích Sony. Na CESu byly ale televize od Panasonicu vybavené Firefox OS, Samsung integroval vlastní systém Tizen, který propadl na mobilních zaří- zeních. LG zas WebOS, jež také neuspěl v mobilní oblasti (původně od HP). Zatím tak není žádný standard a je otázkou, jestli tolik variací může na trhu uspět. Jak to lze vidět na mobil- ních zařízeních, prostor je většinou pro dva velké hráče a další už takřka nemá šanci získat významnější podíl na trhu. Důvodem je především vývojářský ekosystém a nabídka aplikací. Pokud jde o technologie, výrobci začali nasazovat Quantum dot, od které se očekává větší rozšíření než s OLED a rovněž posouvá kvalitu obrazu na novou úroveň. Nové čipy Intelu, open source virtuální realita a zahnuté monitory Intel v rámci CESu představil nové čipy Broadwell-U, které jsou určené pro tablety, ultrabooky a případně i hybridní zařízení. Čipy jsou vyráběné pokročilou 14nm technologií, díky čemuž se Intel pyšní opravdu velmi nízkou spotřebou v klidu i při zátěži. Představené modely mají vzhledem k zaměření TDP 15 W a 28 W, dříve před- stavené varianty Broadwell-Y (Core M) mají TDP 4,5 W. Oproti minulé generaci mají čipy o 35 % více tranzistorů (1,3 až 1,9 miliardy), ale zároveň jsou o 37 % menší pokud jde o plochu. Díky tomu bude možné vyrobit opět tenčí ultra- booky, tablety nebo notebooky, které nabídnou vyšší výkon, ale vydrží zase o něco déle na baterii. Pro úplně nejmenší zařízení také Intel představil novinku – Curie, což je kompletní počítač o velikosti knoflíku s řadičem, komunikačním rozhraním (WiFi a Bluetooth 4,0) i senzory. V oblasti virtuální reality prezentoval Oculus nejnovější prototyp Crescent Bay, který však není veřejně dostupný. Podle slov zakladatele jde o téměř finální verzi pro koncové zákazníky, která obsahuje i sluchátka pro věrný prostorový zvuk. Oculus, který už patří Facebooku, nedávno koupil i startup zabývající se snímáním rukou, takže naše vlastní ruce budeme moci vidět i ve virtuální realitě. Ale do první verze se to nejspíše nestihne. Překvapením bylo ale OSVR, což je open source virtuální realita, za kterou stojí výrobce herních zařízení – Razer. I když Razer prezentoval brýle OSVR pro virtuální realitu, které se hodně podobají Riftu, hardware i software je open source a dostupný všem. Razer tak chce, aby na vývoji praco- vali najednou různí výrobci i nezá- vislí vývojáři a OSVR je tak postavené jako platforma, podobně jako třeba Android. Jestli nakonec projekt uspěje je zatím otázkou, ale do projektu už se zapojilo několik významnějších hráčů z oblasti VR, takže uvidíme. Oculus se tak s vlastním uzavřeným řešením může stát takovým Applem ve virtuální realitě, zatímco OSVR bude různo- rodá platforma, na které bude stavět spousta výrobců, podobně jako je to s Androidem a mobilními zařízeními. Pokud jde o monitory, letošní CES byl doslova zahlcen zahnutými modely, které mají opravdu širokoúhlý poměr stran 21:9. Nutno podotknout, že v tako- vém formátu dává zahnutý monitor mnohem větší smysl než třeba u velkých televizí. Pokrok v každé oblasti Kromě těchto hlavních trendů na CESu nechyběly ani klasické iterace z počítačové, notebookové a table- tové oblasti. Objevily se i nové formy jednodušších a naučných robotů třeba i pro děti a jejich seznámení s progra- mováním. Na výstavišti byly i nové formy rychlé přepravy na krátkou vzdálenost – takové formy segway bot, elektrických skateboardů s vlastní baterií, pohonem a dálkovým ovládáním. Mezi dalšími pak třeba chytré boty se senzory a vlastním systémem zahřívání (protože ponožky jsou příliš „hloupé“) nebo 3D tiskárna na čokoládu a interak- tivní zrcadla s integrovaným displejem a 3D kamerou. K vidění byly i první zařízení s miniaturní a oboustrannou verzí USB 3.1, která nabízí propustnost až 10 Gb/s – dvakrát více, než USB 3.0.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=