A-Z ELEKTRO leden/únor 2015

leden/únor 2015 | A-Z ELEKTRO | 11 REDAKČNÍ ČLÁNEK Možnosti jsou ale omezené pouze na zobrazování obsahu, který je obvykle vysílán bezdrátově přímo z mobilního telefonu. Objevily se ale i mnohem pokročilejší brýle pro rozšířenou realitu, které nejsou zaměřené pouze na zobrazování nějaké virtuální obrazovky v prostoru, ale přímo na vykreslení trojrozměr- ného obsahu v rámci skutečné reality, kterou skrze takové brýle stále vidíme. Brýle Meta má na svědomí malý startup, který i za velmi krátkou dobu dokázal díky Kickstarteru vyrobit funkční prototyp. V rámci velkých brýlí se dvěma poloprůhlednými displeji je možné vidět virtuální obraz vykreslený v rámci skutečné reality. To znamená, že například můžete vidět virtuální obří displej na vaší reálné zdi a i když se budete pohybo- vat, obraz může zůstat stále na stejnémmístě na zdi (neustále se přepočítává úhel a velikost obrazu dle vaší polohy a natočení hlavy), nebo zkrátka může obraz cestovat s vámi a vidíte ho stále před sebou. S takovou pokročilou rozšířenou realitou je samozřejmě nutné zcela změnit systém ovládání. Pro trojrozměrné ovládání trojrozměrných objektů zkrátka už myš, klávesnice nebo ovladač není efektivní. Nedílnou součástí je tak snímání vašich vlastních rukou v prostoru co možná nejpřes- něji a pokud možno s co nejnižší odezvou. To ale znamená vysoký výpočetní výkon, nutnost připo- jení k počítači a další negativa. Microsoftu se ale podařilo vše vyřešit. Windows Holographic a HoloLens Microsoft představil vlastní a unikátní řešení pro virtuální realitu – HoloLens. Nepředstavil ale pouze brýle, ale celou platformu, kterou nazývá Windows Holographic. Microsoft tím označuje zcela novou éru počítačů, jejichž základem bude rozšířená realita. Windows Holographic bude v rámci API kompatibilní s operačním systém Win- dows 10, včetně verzí pro tablety nebo telefony. Projekt odstartoval už v roce 2010, ale jeho počátky sahají až do roku 2007, kdy inženýři v Microsoftu začali pracovat na Kinectu pro Xbox. Tento systém senzorů je schopen snímat celé lid- ské tělo v reálném čase a dočkal se úspěchu v robo- tice a u jednoduchých a zábavných her pro Xbox. Představené HoloLens jsou výjimečné tím, že fungují zcela samostatně, nepotřebují tedy k funkč- nosti mobilní zařízení, počítač ani žádné kabely. Microsoft prozradil o speci kacích HoloLens jen velmi málo. Uvnitř by se ale o základní provoz systému měl starat procesor Intel Atom s integro- vanou gra kou. HoloLens snímají okolní realitu pomocí úsporné trojrozměrné kamery se zorným úhlem 120 x 120 stupňů přímo před očima uživatele. Do toho je nutné zpracovat data ze všech senzorů jako je akcelerometr, gyroskop, mikrofon a dalších. To by pomocí běžných čipů nebylo možné úsporně zvládnout, dle informací jde o terabajty dat v reál- ném čase. Microsoft tak vyvinul vlastní specializo- vaný čip označený jako Holographic Processing Unit (HPU jako doplnění k CPU a GPU). Tento hologra- cký „koprocesor“ je určen výhradně na zpracování obrovského množství dat ze všech senzorů i kamery, díky čemuž je mnohem efektivnější z pohledu výkonu i spotřeby než univerzální čipy. Kromě sluchátek, která se starají o případný prostorový zvuk, jsou jednou z nejdůležitějších částí právě poloprůhledné displeje před očima. HoloLens mají zakřivený poloprůhledný 3D displej, který má vysoké rozlišení. Microsoft přesná čísla zatím neuvedl, ale podobně jako u brýlí na virtu- ální realitu i zde bude platit, že čím vyšší rozli- šení, tím lépe. A v první verzi budeme nejspíš rádi za HD či Full HD. Ovládání jako v Minority Report Pokud jste viděli lm Minority Report, určitě si vybavujete scénu Toma Cruise při hledání video- záznamů na virtuální obrazovce, kdy vše ovládal pohybem rukou v prostoru. A přesně takhle se ovládají i HoloLens, ale tento- krát nejde o vědeckofantastický lm, ale o reálný a funkční produkt. Microsoft v rámci snímání obrazu před očima uživatelů snímá i obě ruce uživatele, pomocí nichž lze ovládat nejen případné 3D modely, ale i nové gra cké rozhraní. Jak můžete vidět na obrázku, rozhraní je v sou- časné verzi složené z virtuálních kostiček v pro- storu, kterých se stačí dotknout prstem pro pří- padnou aktivaci funkce. Při běžné manipulaci Microsoft HoloLens První vývojářský prototyp brýlí Meta Windows Holographic bude v rámci API kompatibilní s operačním systém Windows 10, včetně verzí pro tablety nebo telefony.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=