A-Z ELEKTRO září/říjen 2014
58 | A-Z ELEKTRO | září/říjen 2014 redakční článek osadí Galaxy Note 4 a spojí se přes micro USB port. Na projektu spolupracoval přímo sám Carmack, který optimalizoval celý systém tak, aby splnil náročné podmínky pro dobrý záži- tek z virtuální reality – nízká odezva a rychlé překreslování. Aby toho dosáhl, při spuštěné virtuální realitě mají data ze snímačů a systém vykreslování obrazu na displej nejvyšší prioritu a obchází řadu vrstev operačního systému, přes které normální aplikace musí běžet a zvyšuje to odezvu a dobu zpracování. Jasnou výhodou oproti Riftu DK2 je absence kabelů, protože nejste spojení s žádným počíta- čem. Veškerý výpočet probíhá přímo v mobilním telefonu s Androidem, který máte před očima, s čímž souvisí ale i velké omezení. Výpočetní a grafický výkon mobilních zařízení se samo- zřejmě nemůže rovnat tomu na desktopu. Pro příjemnou virtuální realitu je však nutné, aby obraz běžel minimálně 60 snímků za sekundu a v nativním rozlišením. Z toho důvodu je tak mezi prvními aplikacemi virtuální kino, kde se lze koukat na filmy puštěné na obřím virtuálním plátně, aplikace pro pano- ramatické prohlížení videa a fotografií a také několik jednodušších her, které lze s dostupným výkonem vykreslovat v rozlišení 2 560 × 1 440 v 60 fps. Důležitá je podpora vývojářů i příslušenství I když se Rift i Gear VR zaměřují především na obraz, zvuk lze jednoduše řešit pomocí sluchá- tek, nejlépe s prostorovým efektem. Zbývají další části, které jsou potřeba pro kompletní virtuální realitu nerozeznatelnou od skutečnosti. Pokud pomineme rozlišení displeje, které dle mého několikadenního testování bude potřeba minimálně 8K (pixely jsou hodně vidět i u Full HD verze), přichází na řadu ovládání. Nabídka her a různých ukázek pro Rift je už velká (jedním z podporovatelů je i Valve v rámci herní série Half-life), stále se jedná o ovládání pomocí herního ovladače, který držíte v ruce pří- padně přes klávesnici a myš. Vzhledem k tomu, že si na ruce nevidíte, je ovladač lepší. V rámci her se ale můžete snadno rozhlížet okolo a třeba pro kokpitové vesmírné hry, kde máte kolem sebe na dosah spousty ovládacích panelů s virtuálními tlačítky, to přímo vybízí ke speciálním rukavicím, které jsou snímané v pro- storu. Ve virtuální realitě už v této generaci totiž máte snahu se věcí dotýkat, ale své ruce přitom zatím nevidíte. Naštěstí už jsou ve vývoji speciální rukavice, které dokážou snímat ohnutí každého prstu a pohyb v prostoru velmi přesně. Rukavice ale možná nezvítězí v oblasti snímání, které lze provádět například pomocí nového modelu sen- zoru Leap Motion, který by byl připevněný přímo na Rift. Rukavice mohou hrát důležitou roli pro zpět- nou vazbu – dotyk virtuálního objektu, který skutečně ucítíme na prstech. Mark Zuckerberg vsadil na virtuální realitu 2 miliardy dolarů Před několika měsíci se objevilo poměrně překva- pivé oznámení – Facebook vedený Markem Zucker- bergem koupil společnost Oculus za dvě miliardy dolarů. Společnost, která ještě nemá finální verzi produktu, ale už ve fázi prototypů prodala vývo- jové kusy za více než 15 milionů dolarů. Oculus díky takovému partnerovi může do finální verze nakonec nasadit ten nejlepší hard- ware a prodávat za výrobní cenu. Cílem je totiž rozšířit virtuální realitu co nejrychleji mezi co největší počet lidí, podobně jako se o to snaží například výrobci herních konzolí. Mark Zuckerberg vidí ve virtuální realitě budoucnost, která má blízko platformě Facebook. Více než miliardě lidí totiž může v budoucnosti poskytnou nový způsob jak a kde se setkávat a prožívat věci, které by ani v běžné realitě nebyly možné. Snímací infračervená kamera k Riftu DK2 (Zdroj: Oculus) John Carmack předvádí Gear VR, ne jehož vývoji a optimali- zaci se podílel (Zdroj: Oculus) LeapMotion (Zdroj: LeapMotion) Jedna z ukázek společenského VR, kdy sedíte ve virtuálnímprostředí a vedle sebe máte reálného kamaráda, byť pouze ve virtuální podobě (Zdroj: Oculus) I když se Rift i Gear VR zaměřují především na obraz, zvuk lze jednoduše řešit pomocí sluchátek, nejlépe s prostorovým efektem.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=