A-Z ELEKTRO září/říjen 2014

září/říjen 2014 | A-Z ELEKTRO | 57 redakční článek s cenou kolem 350 dolarů. A to jde stále jen o prototyp, který není určen pro běžné koncové uživatele. Podařilo se jim do týmu dostat i slavného Johna Carmacka, který stojí za prvními nejslav- nějšími 3D hrami jako Wolfenstein 3D, Doom, Quake a další a je také nadšenec do budoucích technologií pro virtuální realitu. Jeho technické znalosti a skvělé nízkoúrovňové programování ovladačů jednotlivých snímačů ho pasovaly na technického šéfa Oculusu. K vytvoření použitelné virtuální reality, byť pouze s kombinací obrazu a zvuku, je totiž nutná optimalizace po všech stránkách a rozhodně nestačí principy, které dostačují pro normální hraní třeba na počítači nebo herní konzoli. Oculus Rift DK2 Oculus už v současnosti prodává druhý vývojový prototyp brýlí pro virtuální realitu – Rift DK2 (Developer Kit 2). Nejnovější verze obsahuje displej s úhlopříčkou 5,7 palců, který má rozlišení Full HD (1 920 × 1 080, jemnost 386 ppi) a vzhledem k rozdělení na půlku, má každé oko k dispozici rozlišení 960 × 1 080. Jedná se o panel AMOLED od Samsungu, což jak si brzy popíšeme, rozhodně není náhoda. Zorné pole je 100 stupňů. I když se může zdát takové rozlišení vysoké, protože na mobilním telefonu je displej s takovým rozlišením takřka dokonalý a jednotlivé pixely nejdou vidět, v případě Riftu je to jinak. V rámci náhlavní konstrukce je totiž před displejem dvojice čoček, které zvětšují a upravují dráhu letu fotonů do oka. Kvůli tomu vidíte po nasazení jednotlivé pixely velmi výrazně, což vadí především při světlých scénách. V případě černé se pixely ani nerozsvítí, takže nejsou příliš vidět. To je také jeden z důvodů, proč na Riftu vypadají nejlépe tmavé hry a ukázky z prostředí vesmíru. V rámci brýlí je integrovaná i trojice senzorů – gyroskop, akcelerometr a magnetometr, které mají oproti běžným snímačům třeba v mobilním telefonu nebo tabletu výrazně rychlejší aktuali- zaci snímání 1 000 Hz. Cílem už v této fázi je totiž dostat odezvu, mezi pohybem a vyslaným fotonem ze správně natočeného obrazu na displeji, co možná nejníže. Jakékoli zpomalení reakce obrazu na otočení totiž velmi rychle způsobuje pocity nevolnosti, které se podobají například mořské nemoci. Oculus Rift DK2 je kompatibilní pouze s počí- tačem a připojuje se pomocí DVI a USB. Zatímco přes DVI proudí obrazová data z grafické karty, přes USB se přenáší informace ze senzorů. Rift DK2 přinesl oproti první verzi novinku v podobě externí infračervené kamery, která snímá Rift v prostoru, včetně výšky. Samozřejmě opět s velmi vysokou frekvencí, aby odezva na jakoukoli změnu pozice v prostoru byla co nejrychlejší. S novou verzí se tak můžete nejen rozhlížet kolem sebe, nad sebe, ale také vyklánět do stran, kleknout si k zemi a podobně. Vaše pozice v prostoru je pak správně reprezen- tována ve virtuální realitě – v případné hře nebo virtuálním světě. Samsung Gear VR: jde to i bez kabelů Jak už jsme zmínili, uvnitř Riftu DK2 je displej od Samsungu, konkrétně ten samý jako má Galaxy Note 3, ale samozřejmě optimalizovaný z pohledu ovladače a rychlosti překreslování. Čerstvou novinkou je ale mobilní virtuální rea- lita Gear VR, kterou Samsung tajně vyvíjel ve spo- lupráci s Oculusem. Tentokrát je základem i nový telefon Galaxy Note 4 s displejem QHD, který má rozlišení 2 560 × 1 440. V rámci 5,7palcové úhlo- příčky to znamená jemnost 515 ppi. Zařízení Gear VR funguje jako držák, respek- tive brýle pro virtuální realitu, do kterých se Část týmu Oculusu, vlevo zakladatel Palmer Luckey (Zdroj: Oculus) Oculus Rift DK2 (Zdroj: Oculus) Integrované senzory v Riftu, které snímá infračervená kamera pro rozeznání pozice v prostoru (Zdroj: Oculus)

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=