A-Z ELEKTRO září/říjen 2014

56 | A-Z ELEKTRO | září/říjen 2014 redakční článek Představy ze Star Treku Asi nejznámější formou virtuální reality je pravděpodobně Holopaluba ze Star Treku, která v rámci velké prázdné místnosti dokázala vygene- rovat dokonalý trojrozměrný obraz k nerozeznání od reality. Tato vědeckofantastická představa je realizova- telná, je to jen otázka času a dostupných techno- logií. Ale jak už to bývá, začít se musí jednoduše. Vytvoření virtuální reality není nic jiného, než obelhání našich smyslů, kterými vnímáme skuteč- nou realitu okolo nás. Zatímco v minulém století odstartovala éra simulace zvuku (mechanické vlnění), která se zdokonalovala až do dnešní doby, kdy jsme schopní vytvořit prostorový zvuk i v rámci sluchá- tek, posléze se objevila i simulace obrazu. S příchodem prvních televizí došlo k repro- dukci trojrozměrného obrazu na dvourozměr- nou plochu a s tím spojený rozvoj nahrávacích zařízení (kamery, fotoaparáty a podobně). I tato technologie se neustále zlepšovala co se týče kvality (barvy, rozlišení, 3D) a dnes již lze běžně koupit displeje s rozlišením 4K. Dokonce právě odstartovala produkce prvních displejů s rozliše- ním 8K – 7 680 × 4 320 pixelů. Se zdokonalováním displejů ale přichází i rozmach a zdokonalování i malých verzí, které jsou součástí mobilních zařízení. A právě ty jsou základem první použitelné virtuální reality, která míří na trh. Hlavní jsou oči Pokud porovnáme jednotlivé smysly, které naše tělo má a mozek se podle nich řídí, nejvyšší prioritu mají oči, které generují do mozku datový tok kolem 140 GB/s (2 × 70 GB/s). Dva mírně pootočené obrazy z každého oka umožňují mozku vytvořit hloubkový trojrozměrný obraz a vnímat tak vzdálenosti. Mozek vnímá data z očí jako prioritní, pokud tak dostane jiné signály z jiných smyslů, které jsou v rozporu, raději důvěřuje očím. Jedním z problémů z rozdílných informací ze smyslů jsou různé druhy nevolnosti, což je důležitý prvek, který musí virtuální realita budoucnosti řešit. Dokonalý systém by obstaral simulovaná a sehraná data pro všechny smysly, čili nejlepší by bylo přímo spojení do mozku, třeba jako ve filmu Matrix. Tak daleko ještě ale nejsme a invazní metoda by asi neměla příliš úspěch. Oculus VR Zatímco v minulosti byly pokusy o vytvoření virtu- ální reality spíše vtipem, který vůbec nefungoval a nebyl takřka vůbec použitelný kvůli absenci senzorů pohybu nebo extrémně vysoké ceně, parta nadšenců vytvořila společnost Oculus VR a začala vyvíjet použitelné a dostupné zařízení pro virtuální realitu – Rift. Tým už zažil obrovskou popularitu i ve fázi kampaně na Kickstarteru a i když první kusy byly určené pouze pro vývojáře, kteří musí upravit a vyvíjet hry přímo pro Rift, do této doby pro- dali přes 45 000 kusů brýlí pro virtuální realitu Oculus Rift DK2 a příchod virtuální reality Virtuální realita už rozhodně není žádná vědeckofantastická představa z knížek a filmů. První verze virtuální reality bude v prodeji během nejbližších měsíců. Ukázka prvního prototypu Riftu, který měl nízké rozlišení a neměl snímání pohybu v prostoru (Zdroj: Oculus)

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=