A-Z ELEKTRO září/říjen 2014
PNEUMATICKÉ POHONY DEPRAGSCHULZGMBHu. CO. se již po desetiletí zabývá stlačenýmvzduchem jakožto pracovnímmédiem. Pneumatické nářadí amotory rmy DEPRAG se osvědčily po celém světě. Inovacemi a neustálým zlepšováním stávajících produktových řad se rma DEPRAG stala lídremna trhu. Ve svémstandardním programu nabízí DEPRAG četné varianty motorů, ze kterých vyvine a vyrobí dle staveb- nicového systému individuální řešení pohonu pro poptávané použití v atraktivnímpoměru cena-výkon. Dagmar Dübbelde shrnuje: „Okolo 85 procent našich projektů v oblasti pneuma- tickýchmotorů jsou zvláštní řešení, které pro naše zákazníky vyvineme rychle a nekompli- kovaně ze standardního sortimentu.“ K dalším kompetencím rmy DEPRAG se sídlem v Ambergu patří šroubovací technika, automa- tizace a pneumatické nářadí. Rodinný podnik zaměstnává 600 zaměstnanců a je zastoupen ve více než 50 zemích. DEPRAG SCHULZ GMBH & CO. Carl-Schulz-Platz 1 D-92224 Amberg Dagmar Dübbelde Tel.: 09621 371-343 Fax: 09621 371-199 E-mail: d.duebbelde@deprag.de www.deprag.com krouticí moment krát pracovní otáčky (jmenovité otáčky) děleno 9550 lze dosáhnout potřebného teoretického výkonu v kW. Výrobci uvádí ve svých katalozích údaje o výkonu s rozdílnými provozními tlaky. U rmy DEPRAG je to 6 barů. Je-li ve Vaší aplikaci přímo u motoru průtok vzduchu pouze 5 barů, ztrácí motor 23 % svého výkonu. Pokud je pouze 4 bary, sníží se výkon motoru o 45 %. Rozdílný provozní tlak je zásadní a musí být brán v úvahu již při návrhu na základě korekční tabulky, abychom se vyvarovali nepříjemných překvapení. Dále musí být zajištěno množství přiváděného vzduchu, které je v údajích výrobce speci kováno jako spotřeba vzduchu. Každá redukce přívodu vzduchu ať už samotné přívodní hadice, připojovacích prvků, ltru, olejovače, ale také díky výfukové hadici a tlumiči hluku působí na množství vzduchu. „Proto doporučuji svým zákazníkům k regulování otáček přiškrcení výfu- kového vzduchu“, říká Dagmar Dübbelde. „Neboť přiškrcením přívodního vzduchu se sníží otáčky motoru, ale také současně krouticí moment. Oproti tomu při škrcení vzduchu na výstupu se sníží otáčky motoru bez větších ztrát krouticího momentu. Škrcením vzduchu na výstupu může zákazník lépe využít další pracovní rozsah, který pneumatický motor nabízí.“ Optimální životnost a výkon pneumatického motoru jsou dosaženy v případě mazného provozu (1-2 kapky oleje na 1 m³ spotřebovaného vzduchu). Při bezmaz- ném provozu je třeba počítat se ztrátou výkonu 10-20 %. Správný motor se správným výkonem – je jedno zda z ušlechtilé oceli nebo šedé litiny – je třeba v dalším kroku integrovat do vlastního zařízení. DEPRAG nabízí nejrůznější varianty vřeten a individuální možnosti upevnění. Celkové řešení je často cenově výhodnější než pouhé řešení pře- vodovky. V sortimentu motorů DEPRAG naleznete pneumatické motory s integrovanou planetou převodovkou, šnekovou převodovkou nebo čelně ozubenou převodovkou. Potřebujete-li dodatečné zabezpečení v konstrukci, doporučujeme použití dodatečné brzdy. V programu výrobce naleznete motory s brzdou. Pro použití v prostředí s nebez- pečím výbuchu nabízíme motory s potřebnou cer- ti kací ATEX. Nabídku uzavírá technická kontrola maximálního povoleného axiálního a radiálního zatížení u výstupního vřetena motoru. Pneumatické motory jsou výkonné, robustní a mají dlouhou životnost. Dodržením základních podmínek, které se stanoví již při konstrukci a jsou popsané v návodu k obsluze, je zajištěna co možná nejdelší životnost pohonu. K těmto základ- ním podmínkám patří i dodržení doporučené kvality vzduchu, provoz s přimazáváním, dodržení intervalů údržby, max. délka přívodní hadice 3 metry a správné použití připojovacích armatur a napojení přívodní hadice. Nakonec je hlavním kritériem cena za pořízení nového pohonného systému. Konstruktér by měl zohlednit při nákupu další náklady – jako např. provozní náklady, náklady na údržbu a servis. Při plánování a volbě nového zařízení jsou důležité i cena a dostupnost náhradních dílů. Nabídky na údržbu a opravy lze snadno zkalkulovat. Řada pneumatických motorů BASIC LINE se vyznačuje snadnou údržbou: Díky patentovanému systému výměny lamel lze lamely pneumatického motoru snadno vyměnit s pomocí šroubováku a pinzety za několik málo minut. Výše provozních nákladů závisí na spotřebě vzduchu. Již správnou volbou motoru jsou zajištěny nízké provozní náklady. Čím blíže u jmenovitých otáček (50% otáček naprázdno) je motor poháněn, tím efektivněji je využit stlačený vzduch. Nakonec je hlavním kritériem cena za pořízení nového pohonného systému. 26 | A-Z ELEKTRO | září/říjen 2014
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=