A-Z ELEKTRO září/říjen 2014
PNEUMATICKÉ POHONY září/říjen 2014 | A-Z ELEKTRO | 25 ním průměrem, tak se podstatně sníží krouticí moment motoru“, uvádí paní Dübbelde. „Lze si i představit, že konstruktér při konstrukci svého zařízení nemyslí i na přívodní a výfukové hadice nebo konektory mezi filtrační jednotkou a olejo- vačem. Nicméně tyto aspekty mohou být později rozhodující, zda nářadí bude později správně pra- covat a motor dosáhne požadovaného krouticího momentu“. Jaké jsou tedy kroky k výběru vhodného motoru? Nejprve musí být určen pohonný systém, který je nejvíce vhodný pro aplikaci zákazníka. Poté se stanoví, ze kterých materiálů budou vyrobeny vnější díly motoru, aby obstály při konkrétní apli- kaci. Teprve pokud je toto stanoveno, spočítá se teoretický potřebný výkon motoru, přičemž musí být zohledněny všechny faktory ovlivňující výkon. Ve čtvrtém kroku je pneumatický motor integro- ván do celkového systému. Přičemž je stanoveno, jak má být pneumatický motor zapojen k zařízení a jaká převodovka v jakém převodu je potřeba. Při- čemž je možné i použití brzdy, aby byla zajištěna bezpečnost zařízení. V pátém kroku jde o to, aby byla zajištěna dlouhá životnost zařízení. V nepo- slední řadě je třeba zkalkulovat a zoptimalizovat náklady na pořízení a údržbu. Pneumatické motory jsou k dispozici v nej- různějších variantách. Velký význam má při volbě základních principů jednak Vaše použití a předpokládaná provozní doba. Pneumatický lamelový motor je vhodný pro pravidelné „zapínací“ cykly. Pokud by někdo chtěl použí- vat zařízení non-stop, musí být zohledněno opotřebení lamel a zkrácení intervalů údržby. Jsou prakticky bezúdržbové a jsou více vhodné pro trvalý provoz. Je třeba také zvážit, jaké otáčky jsou požadovány pro konkrétní aplikaci. Turbíny a zubové motory jsou ve vyšším roz- sahu otáček – do cca. 140.000 otáček za minutu. Pneumatické lamelové motory jsou nabídce s nižšími otáčkami – např. 1 ot./min. Bezmazný provoz je možný u všech tří principů pohonu. Při bezmazném provozu lamelového motoru musí být však při konstrukci pneumatického motoru zohledněna ztráta výkonu. Krok 2 se týká materiálů motoru. V suchém prostředí a při normálním stacionárním výrob- ním provozu plně dostačuje výhodný pneumatický motor s tělesem z šedé litiny. „DEPRAG nabízí široké spektrum cenově výhodných motorů řady BASIC LINE. Pro vestavbu do robotů a zařízení jsou v nabídce motory vhodné k broušení, vrtání a fré- zování, tyto motory se vyznačují nízkou hmotností a kompaktní zástavbou“, zdůrazňuje specialistka na pneumatické motory DEPRAG. V případě použití v potravinářském průmyslu musí být pneu- matické motory odolné vůči čisticím prostředkům a páře. Pneumatické motory řady DEPRAG ADVANCED LINE s vnějšími díly z nerez oceli jsou dodatečně utěsněny a namazány olejem USDA-H (vhodným pro použití v potravinářském průmyslu). Tyto pneumatické pohony lze použít i pod vodou. Přičemž je rozhodující, v jaké hloubce vody má motor pracovat. Pokud se má pneumatický motor rozběhnout pod vodou, může být použit v hloubce pěti metrů. Pokud je spuštěn na suchu, může být ponořen až do hloubky 20 metrů, aniž by byl poškozen. Musí-li být pneumatický motor použit ve sterilním prostředí – např. v lékařství, je motor vybaven zvláštními lamelami. To jsou příklady použití, kdy se vyplatí již při konstrukci mluvit přímo s výrobci pneumatických motorů o vlast- ním použití a co možná nejlépe popsat konkrétní použití motoru. V dalším kroku se vypočítává teoretický výkon motoru. Motory, které jsou kon- struovány pouze pro provoz v jednom směru, jsou efektivnější než reverzační motory. Při stanovení směru otáčení se experti na pneumatické nářadí dívají na napojení vzduchu i na směr hřídele motoru. Jinak je to u elektromotorů, u kterých je směr otáčení specifikován s ohledem na vřeteno motoru. Nejprve se stanoví požadovaný pracovní bod pro motor: Jakého jmenovitého krouticího momentu a jakých otáček při zatížení je třeba docílit? Nejefektivnějšího použití pneumatického motoru (nízkého opotřebení a nízké spotřeby vzduchu) se dosáhne při provozu blízko jmeno- vitým otáčkám. S ohledem na charakteristiku pneumatického motoru bylo zjištěno, že krátce před klidovým stavem dosáhne maximálního krouticího momentu (přibližně asi dvakrát zadaný jmenovitý krouticí moment). Při jmenovi- tých otáčkách dosáhne pneumatický motor svého maximálního výkonu. Pomocí vzorce: Jmenovitý Jaké jsou tedy kroky k výběru vhodného motoru? Nejprve musí být určen pohonný systém, který je nejvíce vhodný pro aplikaci zákazníka.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=