A-Z ELEKTRO červenec/srpen 2014

SPOJOVÁNÍ MATERIÁLŮ 58 | A-Z ELEKTRO | červenec/srpen 2014 K de se dříve snadno spojovaly ocelové plechy pomocí bodového nebo odporového svařování, dnes to už s moderními materiály často není možné – z hlediska efektivity. Automobi- lový průmysl požaduje snížit emise CO2, lehkou konstrukci automobilů a alterna- tivní spojovací techniky. Kde je zajištěn oboustranný přístup ke spojovacímu místu, mohou být použity např. nýty. Pokud je však přístup pouze z jedné strany, přichází v úvahu etablované přímé šroubování do tenkých plechů Spojovat plechy – přímo, jednoduše, rychle Šroubování do tenkých plechů pomocí tvářecích šroubů – trend na veletrhu AUTOMATICA 2014 pomocí tvářecích šroubů. Tvářecí šroub je nasazen na nepředvrtaný hliníkový nebo ocelový plech, šroubovací proces začíná. Vysokým tlakem natlačený s vysokými otáčkami rotující šroub vyvíjí silné třecí teplo, materiál začíná „téct“ a tvoří se průtah. V dalším kroku proniká špička šroubu spojem materiálu a vytvoří se průchozí otvor. Při tváření otvoru se neztrácí žádný materiál, nýbrž je přetvořen v průtah. Vznikne závit, který v případě opravy přijme i docela běžný šroub. Po vytvoření závitu následuje předutažení šroubu až k podložce hlavy a poté konečné dotažení na předem sta- novené šroubovací parametry – krouticí moment a úhel otočení. Celkový šrou- bovací proces trvá zpravidla méně než 2 sekundy. Dodatečné bezpečnostní prvky jako matice a kolíky nejsou potřeba, pro- tože je při montáži průtah a závit šroubu optimálně přizpůsoben. Šroub „sedí“. Není potřeba vrtání či výsek součástek. Specialista na šroubování – firma DEPRAG SCHULZ GMBH u. CO. před- stavil tento rok na veletrhu AUTOMA- Samotvářecí šrouby

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=