A-Z ELEKTRO květen/červen 2014
květen/červen 2014 | A-Z ELEKTRO | 59 TEPLÁRENSTVÍ Hlavní výstupy z Dnů teplárenství a energetiky 1 Verze aktualizace Státní energetické koncepce ze září loňského roku, která stále prochází hodnocením vlivu na životní prostředí, počítá ve své tabulkové části s tím, že domácí hnědé uhlí bude při výrobě tepla pro soustavy zásobování teplem po roce 2020 masivně nahrazováno zemním plynem. Vlastníci tepláren- ských společností však jednoznačně upřednostňují další využití hnědého uhlí, které by měl stát přednostně zajistit pro vysokoúčinnou kombi- novanou výrobu tepla a elektřiny. Podporujeme dopracování aktuali- zace v plánovaných termínech, tzn. do konce letošního roku, se zohledně- ním posledního vývoje v EU a přede- vším v SRN. 2 TSČR monitoruje snahu vlády zvýšit poplatek za vytěžený nerost. Tato změna by měla být provedena tako- vým způsobem, aby nedošlo k dal- šímu zvýšení cen paliva pro teplárny, a nezhoršilo se tak jejich postavení na trhu s teplem. 3 Vláda by měla věnovat maximální pozornost aktualizaci energetické legislativy – především energetického a horního zákona, zákona o podpo- rovaných zdrojích energie a další legislativy s cílem zabezpečit větší stabilitu podnikatelského prostředí. 4 Za důležitou oblast považujeme i dopracování odpadové legislativy včetně plánu odpadového hospodář- ství ČR s respektováním energetic- kého využití odpadu jako jednoho z nástrojů k efektivnějšímu využití odpadu, který současně přispěje ke snižování požadavku na primární energetické zdroje, jako je hnědé uhlí. 5 V oblasti věcného usměrňování ceny tepla požadujeme zajistit ve střed- nědobém výhledu zjednodušení cel- kového regulačního rámce a stanovit regulační periodu tak, aby se dala predikovat rentabilita legislativně vyvolaných modernizací výroben tepla a soustav zásobování tepelnou energií. V dlouhodobém horizontu zvážit přístup k systému fungování regulace v teplárenství. 6 Za velmi důležitou považujeme implementaci směrnice o energe- tické účinnosti tak, aby byly mini- malizovány náklady subjektů v ČR, byla na základě dopadové analýzy a vyhodnocení externalit zvolena nákladově efektivní řešení a nedo- cházelo k upřednostňování politicky líbivých opatření bez efektu. Pro naplňování směrnice je potřeba vytvořit také odpovídající prostor ve strukturálních fondech EU 2014+ (včetně modernizace rozvodů tepla) a zajistit vyhodnocování a kontrolu dosažených úspor energie. 7 Výnosy z aukcí povolenek by měly směřovat především do odvětví, která jsou zahrnuta do systému emisního obchodování EU ETS a jsou nucena zvyšovat účinnost a snižovat emisní parametry svých technologií. Považujeme za nezbytné provést legislativní změny v tomto směru a neprohlubovat diskriminaci mezi technologiemi. 8 Žádáme vládu ČR, aby při projedná- vání přípravy legislativy vymezující technické požadavky na nejlepší dostupné technologie (tzv. BREF), při přípravě směrnice o středních zdrojích znečištění, při vymezování podmínek veřejné podpory a při přípravě dalších předpisů EU, které výrazně dopadají na české subjekty, prosazovala speci ka českého teplá- renství v EU. 9 Považujeme za nezbytné dokončit noti kaci systému podpor v oblasti teplárenství do konce června 2014, aby nedošlo k dalšímu zdržení procesu z důvodu účinnosti nových pravidel veřejné podpory od 1. 7. 2014. 10 Pro další jednání o klimaticko-ener- getických cílech EU do roku 2030 požadujeme akceptovat maximálně jeden cíl v oblasti snižování emisí CO , nezavádět žádný další cíl pro podíl obnovitelných zdrojů energie na energetickém mixu ani cíl pro energetickou účinnost. Do mecha- nismu snižování emisí je třeba zahrnout všechny emitenty ideálně zavedením uhlíkové daně i proto, že v systému emisního obchodování EU ETS je zahrnuto jen cca 40 % emisí. Systém považujeme za nefunkční a obáváme se, že neustálé reformy jen prohlubují jeho krizi a oddalují zásadní řešení při naplňování závaz- ného cíle. Hradec Králové 23.−25. 4. 2014
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=