A-Z ELEKTRO březen/duben 2014
březen/duben | A-Z ELEKTRO | 11 energetické vlečné řetězy SCHMACHTL CZ, spol. s r.o. Vestec 185 252 42 Jesenice Tel.: + 420 244 001 500 Fax: + 420 244 910 700 E-mail: office@schmachtl.cz www.schmachtl.cz N a loňském veletrhu EMO předsta- vila německá firma MURRPLASTIK modifikovaný vodící řetěz pod ozna- čením MP 52.6. Na přání zákazníků z oblasti výroby velkých obráběcích strojů, jeřábů, dopravníků, případně manipulátorů byly zesíleny boční články ze standardní šířky 16 mm na 25 mm (obr. 1). Tato úprava vedla k navýšení maximální tažné síly o 50 %, optimálnímu rozdělení sil působících v řetězu a celkovému zlepšení vlastní stability řetězu. Zároveň se touto změ- nou výrazně omezilo opotřebení bočnic, které lze pro extrémní délky pojezdu ještě dovybavit speciálními vyměnitel- nými kluznými prvky s nízkým součini- telem tření. Vnitřní šířka řetězů MP 52.6 zůstala shodná se standardním provedením tj. 45 až 600 mm. Pro současné požadavky např. pří- stavních nebo kontejnerových jeřábů je často nutné do vodícího řetězu uložit velké množství napájecích, ovládacích nebo datových kabelů o celkové vysoké hmotnosti (obr. 2). Testy aplikačních inženýrů firmy MURRPLASTIK však ukázaly, že zlepšení parametrů nejsou jen teoretickou záležitostí, ale uživatel se opravdu může těšit a využívat výhod výrazně prodloužené životnosti tohoto druhu pohyblivého přívodu energie. Malá změna, velký účinek Obr. 3 – Namontované kluzné prvky na styčných bodech obou větví řetězu Jiří Jakl, Schmachtl CZ spol. s r.o. Již zmíněné kluzné prvky se upevňují do vnitřního oblouku řetězu na jeho bočnice namísto běžných zajišťovacích kolíků (obr. 3). Jejich montáž je velice jednoduchá a není nutné žádné mon- tážní nářadí. Při kluzném uspořádání řetězu (dlouhé horizontální pojezdy) se pokládá horní větev řetězu na spodní (nebo na kluznou lištu), po které potom klouže. Při použití kluzných prvků tedy nedochází k tření bočnic obou větví, ale toto se přenáší na tyto vyměnitelné díly. Podle provedení řetězu mají také kluzné prvky svou výšku (pro MP 52.6 – 4 mm) a hranice opotřebení je stanovena na 1,5 mm. Po dosažení opotřebení na tuto hranici je potom nutné díly vyměnit. V závislosti na aplikaci a provozních podmínkách (velké zatížení, rychlost nebo zrychlení, případně znečištění) lze životnost řetězu prodloužit až na pětinásobek. Další výhodou jsou nové boční blokovací kolíky vyvinuté pro MP 52.6, které zajišťují rámové přepážky. Díky tomuto mechanismu lze kolíky uvol- nit a rámové přepážky vyjmout, i když řetěz leží v úložné vaně. Doplnění nebo výměna kabelů je tedy možná bez další manipulace s vodícím řetězem, což také zkracuje dobu pro údržbu nebo opravu napájecího zařízení. Závěrem lze řetěz MP 52.6 jen dopo- ručit pro náročná řešení pojezdů nebo uložení většího počtu kabelů s celkovou vysokou hmotností. Rádi Vám poskytneme bližší infor- mace na našem stánku v pavilonu P stánek 3.03 v průběhu veletrhu AMPER konaného v Brně v termínu 18. až 21.03. 2014. Obr. 1 – Rozdíl šířek bočnic standardního řetězu MP 52.2 a nového provedení MP 52.6 Obr. 2 – Vodící řetěz MP 52.6 včetně řetězových koncovek – ilustrační náplň
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=