A-Z ELEKTRO květen / červen 2013

70 A-Z ELEKTRO VYSOKÉ ŠKOLY květen/červen 2013 S outěž umožňuje studentům prezentovat svou odbornou práci, která převyšuje stan- dardní rámec studia. Každým rokem se na Fakultě elektrotechnické Západočeské univerzity objeví řada studen- tů, kteří kromě plnění běžných studentských povinností pracují na dalších tématech, která stojí za to, aby byla zveřejněna a případně i oceněna. Časopis A-Z ELEKTRO se této i dalších soutěží pravidelně účastní jako mediální partner a sponzor. Soutěž probíhala ve třech samostat- ných sekcích. SEKCE 1 – VÝKONOVÁ ELEKTRONIKA A ELEKTRONIKA Pořadí studentů: 1. místo Radek Vanc se soutěžní prací „Jednotka pro adaptaci sig- nálů řídící jednotky automobilu.“ 2. místo Ondřej Hála se soutěžní prací „Návrh zařízení na platformě Micro .NET Framework“. Studentská odborná soutěž SVOČ 2013 na ZČU v Plzni Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta elektrotechnická, uskutečnila 26. dubna tradiční přehlídku studentských odborných prací SVOČ 2013. Akce se konala pod záštitou děkana FEL ZČU doc. Ing. Jiřího Hammerbauera, Ph.D. a prorektora pro studijní a pedagogickou činnost doc. PaedDr. Jaroslava Dokoupila, Ph.D. MILOSLAV LEVEK 3. místo Lukáš Horký se soutěžní prací „Napájecí zdroj pro magne- tické dělo“ VÍTĚZNÁ PRÁCE Bc. Radek Vanc: Jednotka pro adaptaci signálů řídící jednotky automobilu . Práce se zaobírá problematikou možnosti ovlivnění signálů řídící jednotky zážehového motoru auto- mobilu tak, aby bylo možné navýšit výkon stávající soustavy nebo umožnit přestavbu atmosférického motoru na přeplňovaný. Navýšení výkonu motorů je dnes prováděno dvěma základními způ- soby. První je přehrání provozních map originální jednotky. Pro tuto formu navyšování výkonu se mezi lidmi zažilo označení „chiptuning“. Druhým způsobem je namontování do auta takzvaného „PowerBoxu“. Zařízení, které ovlivňuje některé signály z jednotky motoru tak aby došlo k navýšení výkonu. Důvodem ke konstrukci zařízení, které ovlivní parametry jednotky, byl fakt, že pokud máme atmosférický motor a měli bychom zájem jej přestavět na přeplňovaný turbod- mychadlem nebo kompresorem zjistíme, že bez záměny originální řídicí jednotky za jednotku určenou pro závodní účely nemáme možnost tuto přestavbu provést. Ovlivněné parametry „Parametr, který jsem se ve své práci rozhodl měnit a přizpůsobo- vat, byla doba vstřikování paliva do motoru. Důvodem byly zkušenosti z předchozích přestaveb motorů, kde se ukázalo, že nejdůležitější potřebnou změnou je právě množství paliva, které roste s plni- cím tlakem motoru,“ uvedl Radek Vanc ve zdůvodnění své práce ve sborníku SVOČ 2013. Obvodové řešení Během pokusů a potřeb vznikly dvě verze jednotky. Jednotky jsou uživa- telsky programovatelné z aplikace na PC a data je možné měnit za běhu. Jednotky se liší způsobem zapojení do stávajícího motorového svazku. 1) Sériová verze – jednotka překle- nuje originální signály pro vstřiko- vače. Jednotka umožňuje zkrácení i prodloužení časů vstřiků. 2) Paralelní verze – jednotka motoru je zapojena přímo na vstřikovače a k řídícím impulzům jsou přidány výstupy mé jednotky. Toto zapojení umožňuje pouze čas vstřiku prodloužit (ve většině případů dostačující). Výsledky měření Měření a vliv jednotky byl ověřován na válcové brzdě a hodnoty některých vozidel jsou uvedeny v tabulce (Tab 1). Zařízení je stále ve fázi vývoje a nyní se připravuje zástavba do motocyklu Harley-Davidson V-Rod, který bude osazen kompresorem. Plánuje se rozšíření o další funkce, jako je možnost použití ve vozidlech pro úpravu množství paliva při použití ethanolu. Přínosem práce je možnost relativně levné přestavby motoru bez velkého zásahu do stávající elektro- VOZIDLO ORIGINÁL PO ÚPRAVĚ Škoda Felicie 1.3 68 HP/103 Nm 88 HP/119 Nm VW Corrado 2.0T 290 HP/332 Nm 312 HP/396 Nm Tab 1. Výkon před a po instalaci jednotky

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=