A-Z ELEKTRO květen / červen 2013
40 A-Z BULLETIN: NOVINKY STROJÍRENSKÉHO KONCERNU ŠKODA TRANSPORTATION květen/červen 2013 AUTOBUSY Ekologicky šetrná doprava třetího tisíciletí – to je nový hybridní autobus N ový hybridní autobus Škoda H12 je určený převážně pro bezemisní oblasti v centrech měst. „Elektrobus je schopen využívat bateriový pohon, který do vzduchu nevypouští žádné zplodiny a navíc není hlučný. Stává se tak ideálním dopravním prostředkem pro obyt- né zóny. Na čistě bateriový a beze- V západočeské metropoli vyrazil do provozu nový hybridbus kompletně vyvinutý a vyrobený společností Škoda Electric. Hybridbus se tak stává novinkou v současném plzeňském vozovém parku. Jeho předností je možnost využití ekologického bateriového pohonu, který je šetrný k životnímu prostředí a má výrazně nižší spotřebu než klasické autobusy. misní pohon ujede až 10 km bez nutnosti dobíjení baterií či použití diesel generátoru. Tato koncepce je vhodná především pro intenziv- ní městský provoz s velkou četnos- tí rozjezdů a brzdění při relativně malých rychlostech,“ říká Karel Majer, ředitel divize Trolejbusy Škoda Electric. Významnou předností hybrid- ního autobusu je úspora paliva až v řádech desítek procent, a to především na základě zpětného využití elektrické energie, která vzniká při brzdění vozu. „Energie je uschovávána v zásobnících energie – bateriích a superkapaci- torech – a poté zpětně využita při jízdě. Součástí výbavy vozidel je také sada polovodičových měničů zcela nové generace, jejichž prostřednictvími je optimálním způsobem řízen nejenom samotný trakční pohon, ale i toky energie přes zásobníky energie a pomocné pohony vozidla. Samostatná a velká pozornost byla při vývoji věnována strategii řízení samot- ného dieselelektrického agregátu, přičemž cílem bylo minimalizovat spotřebu paliva při všech režimech provozu,“ vysvětluje Jiří Flajtingr, vedoucí projektu hybridního autobusu. Aby se novinka ze škodováckých dílen mohla dostat do běžného provozu, musela splnit celou řadu zákonných podmínek homologace včetně náročných testovacích jízd, které se odehrávaly například i mimo běžnou silniční síť, na testovací základně TÜV v Úhelnici u Mladé Boleslavi. Bylo potřeba doložit a ověřit řadu technických parametrů a legislativních českých i evropských norem. Projekt přípravy nového dva- náctimetrového nízkopodlažního vozidla odstartoval v plzeňské společnosti Škoda Electric během roku 2009. Na vývoji se podílela také Fakulta elektrotechnická ZČU v Plzni, která se podílela na návrhu a vývoji pohonné jednotky autobusu a zejména na jeho řízení. První cestující svezl prototyp při testovacích jízdách již v roce 2012. Letos se hybridbus vydává do běžného provozu s ces- tujícími. Významnou předností hybridního autobusu je úspora paliva až v řádech desítek procent
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=