A-Z ELEKTRO květen / červen 2013
39 A-Z ELEKTRO A-Z BULLETIN: NOVINKY STROJÍRENSKÉHO KONCERNU ŠKODA TRANSPORTATION R egioPanter je po sed- mi letech dalším nově vyvinutým vozidlem ve společnosti Škoda Vagonka. Předchá- zejícím vozidlem byl motorový vůz DM12 určený pro Finské dráhy, který byl homologován v roce 2005. Nicméně i poté byl prováděn vývoj na vozidlech vychá- zejících z předcházejícího typu dvoupodlažní elektrické jednotky řady 471 CityElefant homologova- né v roce 2000. Škoda Vagonka vyrobila pro českou železnici celkem 83 třívozových souprav CityElefantů. Modifikace těchto souprav byly úspěšně dodány do Litvy, na Slovensko a na Ukrajinu. RegioPanter zvyšuje především kvalitu cestování na regionál- ních tratích České republiky. První jednotky začaly sloužit ve zkušebním provozu s cestujícími už na podzim loňského roku. Za tu dobu vykázaly vysokou míru spolehlivosti. V současnosti bez větších problémů jezdí RegioPan- tery v pěti krajích České republiky, konkrétně v Olomouckém, Jihočes- kém, Pardubickém, Hradeckém a Ústeckém. Brzy se objeví také v Jihomoravském. Na výrobě tohoto moderního vozidla, tvořeného z více než sta tisíc součástek, se podílela řada tuzemských firem. Na vývoji pracovalo několik desítek vývojářů ze skupiny Škoda Transportation v Plzni a ostravské Vagonce. Nové elektrické jednopodlažní jednotky jsou vyráběny ve třech variantách ve vztahu k trakčnímu napětí: 1) Dvouvozová dvousystémová – je složená ze dvou vozidel (v tomto případě hlavových vozidel, každé s kabinou strojvedoucího) pro pro- voz na tratích s trakčním napětím 3 kV DC a také i 25 kV, 50 Hz AC. 2) Třívozová dvousystémová – je složená ze tří vozidel (dvou hlavových vozidel, každé s kabi- nou strojvedoucího, a jednoho vloženého vozu) pro provoz na tratích s trakčním napětím 3 kV DC a také i 25 kV, 50 Hz AC. 3) Třívozová stejnosměrná – je složená ze tří vozidel (dvou hla- vových vozidel, každé s kabi- nou strojvedoucího a jednoho vloženého vozu) pro provoz na tra- tích s trakčním napětím 3 kV DC. Základní vlakovou jednotku tvoří dvou- nebo třívozová souprava, ale pokud je potřeba zvýšit přepravní kapacitu, je možné pomocí auto- matických spřáhel spojit až čtyři soupravy. Na jednotkách se použí- vají vodiče a kabely se 67 různými ID. Délka vodičů dvouvozové dvousystémové jednotky je více než 46 km, délka vodičů třívozové dvousystémové jednotky dosahuje bezmála 64 km a délka vodičů třívozové stejnosměrné jednotky činí 60 km. Do typových zkoušek byly nasazeny všechny tři typy jed- notek RegioPanter. Lze odhad- nout, že při těchto zkouškách mohly tyto jednotky ujet celkem cca 36 000 km. Následně bylo pět jednotek předáno Českým drahám do zkušebního provozu s cestujícími, který trval od září 2012 do 20. února 2013. Při tomto zkušebním provozu s ces- tujícími ujely všechny jednotky celkem 233 909 km. RegioPantery jsou elektrické jednotky, veškerá jejich ener- gie pro všechny funkce je tedy elektrická. K přeměně této elektrické energie, která je přiváděna z troleje a kolejnic, je pro všechny funkce zapotřebí elektrická výzbroj vozidla. Jedná se zejména o trakční výzbroj, tj. zařízení pro jízdu (od sběrače až po trakční elektromotory) a brzdění (elektrodynamickou brzdu) vč. nadřazeného řízení, diagnostiky atd., a dále vozovou výzbroj, tj. zařízení pro vytápění, větrání, klimatizaci, ovládání dveří a schůdků, ovládání WC, osvětlení, informační systém, WiFi atd. VĚTŠÍ PROSTOR PRO CESTUJÍCÍ U klasických vozidel s vysokými vstupy je elektrická výzbroj zpravidla umístěna zejména pod vozem. U nízkopodlažních vozidel není pod vozem žádný prostor. RegioPanter má většinu elektrické výzbroje umístěnu na střeše, což také zajišťuje maximální využití prostoru pro cestující. U patrových vozidel však nebývá prostor ani na střeše. Proto je tato výzbroj umístěna buď do strojoven, nebo převážně do jiných technologic- kých prostorů ve voze. Jelikož je RegioPanter nízkopodlažní, mohou do něj snáze nastupovat nejen osoby se sníženou pohyblivostí, tedy především vozíčkáři a senioři, ale i cyklisté nebo maminky s dětmi. Pro ně je na toaletách připraven i sklápěcí přebalovací pult. Samo- zřejmostí je bezbariérový nástup širokými dveřmi, k dispozici je navíc nástupní plošina pro vozíč- káře. Nevidomí mají k dispozici speciální zařízení pro usnadnění orientace při nástupu. Vlaky jsou klimatizovány a jsou vybaveny zařízením pro WiFi připo- jení včetně zásuvek pro počítače. Samozřejmostí je moderní akus- tický a vizuální informační systém. Jednopodlažní regionální jednotka je koncipována jako zcela prů- chozí, tedy bez vnitřních příček a dveří. Otevřený je i přechod mezi vozy. Cestující také určitě ocení pohodlné a komfortní sedačky. Kromě komfortu se zároveň zvyšuje i bezpečnost cestujících. RegioPanter je totiž jedním z prv- ních vozidel svého typu, které plní přísné crashové normy TSI. Kon- trola crashové odolnosti vozidel se obecně provádí počítačovými simulacemi. Pokud však zjištěné skutečnosti při těchto simulacích překročí předepsané meze normy EN 15227, je nutno provést i fyzic- kou zkoušku. POSÍLENÁ BEZPEČNOST Norma EN 15227 pro kategorii vozidel C-I, kam patří RegioPanter, například určuje, že konstrukce vlaku musí odolat nárazu při rych- losti 110 km/h do těžkého náklad- ního vozidla (cisterna) o hmotnosti 15 t zaklíněného na přejezdu. Dále například musí RegioPanter odolat v případě čelní srážky dvou totožných vlakových jednotek, tj. náraz soupravy o rychlosti 36 km/h do stojící nebrzděné totožné soupravy, a také při čelní srážce s odlišným typem železničního vozidla, tj. náraz soupravy o rychlosti 36 km/h do stojícího nákladního železničního vozidla (definovaného normami UIC) a o hmotnosti 80 tun. Vyšší bezpečnost je zajištěna i pro strojvedoucího díky hliníko- vým skříním s čelními tzv. crasho- vými moduly z oceli. Čelní okno obsahuje zatavenou fólii, která brání jeho roztříštění, odolá tak nárazu projektilu o hmotnosti jednoho kilogramu, který by letěl rychlostí 320 km/h. Soupravy jsou ve srovnání s dosavadními vlaky podstatně lehčí, a proto energeticky úspor- nější. Při brzdění navíc zajišťuje elektronika trakčních měničů návrat energie zpět do troleje, což představuje další obrovskou úsporu spotřeby. Pro zastávkovou dopravu a čas- tou akceleraci je výhodou tzv. dis- tribuovaný pohon. To znamená, že každý vůz má jeden hnaný pod- vozek se dvěma asynchronními motory a jeden běžný podvozek. Soupravy mohou jezdit maximální rychlostí až 160 km/h. RADIM HOLIŠ, WIKIMEDIA COMMONS DVOUVOZOVÁ JEDNOTKA TŘÍVOZOVÁ JEDNOTKA Délka 52 900 mm 79 400 mm Výška 4260 mm 4260 mm Šířka 2820 mm 2820 mm Počet sedadel 147 241 Výkon 1360 kW 2040 kW Max. rychlost 160 km/h 160 km/h Technický popis
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=