A-Z ELEKTRO květen / červen 2013

37 A-Z ELEKTRO A-Z BULLETIN: NOVINKY STROJÍRENSKÉHO KONCERNU ŠKODA TRANSPORTATION LOKOMOTIVY Lokomotiva 109E získala homologaci podle evropských norem TSI L okomotiva 109E je nejno- vější třísystémový vysoko- rychlostní stroj určený pro komerční provoz, s rychlostí až 200 kilometrů za hodi- nu. Celá výroba a kompletní vývoj proběhly v plzeňské společnosti Škoda Transportation. Předností lokomotivy jsou především její vysoký výkon, spolehlivost, nízká spotřeba energie a šetrnost k životnímu prostředí. „Certi- fikát TSI, který jsme získali v Německu, je potvrzením, že naše lokomotiva je jedním z prvních strojů splňujících nejnovější požadavky a předpisy Evropské unie, a to především co se týká bezpečnosti provozu,“ říká Josef Bernard, generální ředitel společnosti Škoda Transportation. Certifikát shody s technickou speci- fikací pro interoperabilitu evropského vysokorychlostního železničního systému pro subsystém kolejových vozidel (TSI High Speed RST) je nutný k typovému schválení lokomotivy pro jednotlivé evropské státy. „Lokomo- tiva už úspěšně dokončila přístupové zkoušky v České republice, Rakousku a Polsku. V Německu, Slovensku a v Maďarsku ještě probíhají buď konečná vyhodnocení, nebo poslední typové zkoušky,“ dodává Bernard. Ve všech těchto zemích bude lokomotiva schopna přejíždět území s rozdílnými napájecími systémy. Stroj tak odpo- vídá specifickým podmínkám tratí a napájecím systémům se střídavým napětím 25 kV 50 Hz, nebo 15 kV 16,7 Hz, případně i se stejnosměr- ným napětím 3 kV. FORMULE 1 ČESKÝCH ŽELEZNIC Lokomotiva 109E (České dráhy ji označují jako řadu 380) je určena pro dopravu osobních vlaků zejména na koridorových tratích ve střední Evropě. Lokomotiva má maximální rychlost 200 km/h, a byla tudíž zařa- zena mezi vysokorychlostní stroje. Škoda 109E je jednou z nejvýkon- nějších lokomotiv na světě v kategorii čtyřnápravových lokomotiv. Maximální výkon lokomotivy je zhruba 7200 kW, a to na všech napájecích systémech, pokud to napájecí síť dovoluje. Díky elektronickému systému Data Rail je navíc možné sledovat jednotlivé parametry a závady jízdy v běžném provozu on-line. Pomocí speciálního zařízení se přenáší informace z nadřazeného řízení lokomotivy na speciální server, kde jsou archivovány. Odborníci ze Škody Transportation se mohou dálkově při- pojit na lokomotivu a zjistit, co se na ní právě děje. Výsledky jsou průběžně vyhodnocovány a zajišťují dokonalý servis.Pokud se tedy vyskytne problém, je možné ho řešit rovnou se strojvedoucími. Škoda Transportation věnovala vel- kou pozornost maximálnímu zajištění bezpečnosti. Nová lokomotiva proto splňuje ty nejpřísnější bezpečnostní limity stanovené závaznými předpisy. Tomu odpovídá i její konstrukce – například v oblasti kabiny strojvůdce jsou deformační zóny, které mají při případné kolizi za úkol pohltit velké množství energie. Obdobným způso- bem je navrženo i upevnění pluhu před lokomotivou. Nedílnou součástí skeletu a pluhu jsou demontova- telné deformační elementy, které se mohou v případě poškození snadno vyměnit. Certifikát TSI potvrzuje, že lokomo- tiva 109E je jedním z prvních strojů, které splňují nejnovější požadavky a předpisy Evropské unie, a to přede- vším co se týká právě bezpečnosti provozu. Lokomotiva v rámci zkoušek úspěšně absolvovala také testy protipožární ochrany. Na stroji jsou instalována požární čidla a účinná aktivní hasicí zařízení. Stěna mezi kabinou a strojovnou odolala požáru po dobu celých patnácti minut. Do vývoje nejrychlejší a nejvýkon- nější tuzemské lokomotivy investovala Škoda Transportation doposud téměř miliardu korun. O náročnosti výroby nového stroje svědčí i to, že lokomotiva je protkaná zhruba třiceti kilometry kabelů a má více než deset tisíc elektrických spojů a spojení. Při její výrobě Škoda Transportation používala ty nejmodernější materiály – například vláknové kompozity podobné těm, jaké slouží u vozů Formule 1 a výrazně zlepšují jízdní vlastnosti vozidla a snižují namáhání trati. Na procesu homologace se podí- lely desítky až stovky lidí v různých zemích. Na samotném vývoji a na výrobě vozidla pracují stovky odbor- níků společnosti Škoda Transporta- tion. Další desítky pracovníků vyrábí potřebné komponenty pro lokomo- tivu. Ve zkušebních laboratořích pra- covaly na typových zkouškách desítky expertů a další odborníci se věnovali evropskému schvalování autorizo- vané osoby a národnímu schvalování jednotlivých drážních úřadů. České dráhy si objednaly dvacet těchto lokomotiv a několik také Slovenské dráhy. Zájem o ně je ale i v zahraničí, nadějný se zdá i možný průnik na západoevropské trhy. V jed- nání jsou dodávky na zhruba čtyřicet lokomotiv pro tři různé zákazníky. Lokomotivou 109E navazuje Škoda Transportation na dlouholetou tradici výroby elektrických lokomotiv, kterých dodala na trh už více než 5500. Počá- tek výroby moderních elektrických lokomotiv sahá až do roku 1928. Nová lokomotiva 109E českého výrobce Škoda Transportation získala jako druhá na světě certifikát TSI High Speed RST. Certifikát je klíčovým dokumentem nutným k získání povolení k provozu v šesti zemích Evropy. Škoda Transportation tím potvrzuje svou roli jednoho z předních evropských hráčů ve strojírenství.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=