A-Z ELEKTRO květen / červen 2013
29 A-Z ELEKTRO MOTORY A POHONY Optimální provozní chod zajistí normovanou energetickou spotřebu a deklarovanou životnost Další informace o přístrojích a aplikacích Fluke a pomoc s vyhledáním nejbližšího distributora lze získat na e-mailu info@fluke.cz nebo na webových stránkách společnosti Fluke na adrese www.fluke.cz. Na tomto snímku jsou vidět zahřátá vinutí motoru. V porovnání s optimálními hodnotami lze zjistit odklon od normálního stavu, například v důsledku omezeného proudění vzduchu, přetížení/pod- dimenzování fází nebo v důsledku vyosení. kvalitě a stavu. Přehřívání motoru má za následek rychlé zhoršování vlastností jeho vinutí. Každé pře- kročení konstrukční teploty vinutí motoru o pouhých 10 °C má ve skutečnosti za následek zkrácení životnosti izolace vinutí o 50 %, a to i tehdy, je-li přehřátí pouze dočasné. Pokud je teplota naměřená ve středu skříně motoru abnormálně vysoká, proveďte kontrolu motoru pomocí termokamery a zjistěte přesně, co je zdrojem vysoké tep- loty – zda se jedná o vinutí, ložiska nebo spojku. (Zahřívající se spojka poukazuje na nesouosost motoru.) Existují celkem tři příčiny abnormálních teplot; většina z nich je důsledkem kontaktu s vysokým odporem – buď v připojení, nebo v kontaktu spínače. Tato místa se obvykle jeví nejteplejší v bodě s nejvyšším odporem a s rostoucí vzdáleností se teplota snižuje. Nevyvážené zatížení, ať již nor- mální nebo mimo specifikaci, má za následek stejnou teplotu v celé fázi nebo v části okruhu, která je poddimenzována/přetížena. Podobné projevy má i harmonická Příklady měření Na tomto snímku z termokamery vidíte skříň pohonu, u které se přehřívají spoje ve II. fázi. Přesnou příčinu nelze ze snímku určit, nicméně se může jednat o problém se zatížením nebo s nevyvážeností. Tento snímek ukazuje zahřáté ložisko (nebo ucpání) čerpadla. Lze viditelně porovnat rozdíl teplot mezi ložiskem a skříní ložisek. nevyváženost. Je-li celý vodič teplý, může to být důsledkem buď pod- dimenzovanosti, nebo přetížení; zkontrolujte jmenovité hodnoty a skutečné zatížení, abyste zjistili, o který stav se jedná. Vadné komponenty obvykle vypadají chladnější než podobné běžně fungující komponenty. Nejběžnějším příkladem je pravděpodobně spálená pojistka. V okruhu motoru může mít tento stav za následek výpadek jedné fáze a možné nákladné poškození motoru. TESTOVÁNÍ IZOLAČNÍHO ODPORU Izolační problémy v motorech a pohonech jsou obvykle způso- beny nesprávnou instalací, znečiš- těným prostředím, mechanickým namáháním nebo stářím. Testování izolace lze snadno kombinovat s pravidelnou údržbou motoru pro identifikaci její degradace před samotným selháním, a také během procesu instalace pro ověření bezpečnosti a výkonu systému. Při řešení problémů může testování izolačního odporu být chybějícím článkem, který vám umožní dostat motor do provozu snadným způso- bem, totiž jednoduchou výměnou kabelu. Testery izolace používají stej- nosměrné napětí a měří výsledný proud. To jim umožňuje vypočítat a zobrazit odpor izolace. Test ověřuje vysoký izolační odpor mezi vodičem a zemí nebo vysoký izolační odpor mezi sousedními vodiči. Dvěma běžnými příklady jsou testování izolace vinutí proti skříni motoru a kontrolu odporu fázových vodičů proti skříni. Multimetry s možností testování izolačního stavu kombinují funkce potřebné k prověřování motorů, pohonů a elektrických problémů, od měření základního napájení až po kontaktní teplotu. Hlavním rozdí- lem je, že testy izolačního odporu K testování izolace lze využít kombinovaný digitální multimetr, např. Fluke 1587 se provádí na odpojených systé- mech, zatímco elektrické a tepelné testy jsou téměř vždy prováděny pod napětím, nebo na systémech v plném provozu.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=