A-Z ELEKTRO březen / duben 2013
26 A-Z ELEKTRO DOPRAVA březen/duben 2013 S polečnost Siemens vyhrála výběrové řízení na jednu z největších evropských zakázek na elektrické regionální jednotky již v dubnu 2010. Odběr první stokusové série byl podepsán 1. března 2013. Třídílné elektrické jednotky budou postupně dodávány od konce roku 2015. Rakouské dráhy plánují nasazení 30 vozidel v příměstské dopravě ve Vídni a v Dolním Rakousku. Sedmde- sát vozidel je určeno pro regionální dopravu v Horním Rakousku a ve Štýrsku. „Elektrické jednotky pro Rakousko vycházejí z variabilní pro- duktové platformy Desiro ML. V jed- notlivých modifikacích jsou optimálně přizpůsobené jak pro příměstskou dopravu, tak pro regionální dopravu Rakousko získá 100 regionálních jednotek Siemens Siemens, s.r.o. Communications (CC) Siemensova 1 155 00 Praha 13 Petra Svatošová Communication Manager TEL.: +420 731 124 197 E-mail: petra.svatosova@siemens.com www.siemens.cz v okolí velkých měst. Splňují všechny požadavky kladené na moderní železniční osobní vozidla. K úspěchu tohoto produktu značky Siemens přispívají významným dílem čeští inženýři z konstrukčního centra kole- jových vozidel, které máme v Praze a v Ostravě,“ řekl Roman Kokšal, ředitel dopravní divize společnosti Siemens v České republice. Český tým společnosti Siemens se podílí na konstrukčním řešení skříní vozidel, které jsou svařeny z profilů z hliníkové slitiny. Tým je odpovědný za řešení dveří a jejich rozhraní. Mezi další aktivity českých konstruktérů patří mimo jiné konstrukce elektric- kých kabelových vedení a pneuma- tických rozvodů. Kromě toho mají na starosti tvorbu konceptů řízení vozidla. Podílejí se na vývoji a ověřo- vání SW vozové úrovně a na dalších činnostech souvisejících s návrhem technického řešení vozidla. V České republice sídlí třetí největší vývojové a konstrukční centrum kolejových vozidel v rámci koncernu Siemens. Sto třicet kon- struktérů v Praze a v Ostravě ve spolupráci se zahraničními part- nerskými pracovišti zajišťuje vývoj a konstrukci vozidel pro městskou hromadnou i železniční přepravu osob. Konstruktéři zvládají techniku nejen konvenčních železnic, ale i techniku vysokorychlostních želez- nic pro rychlost 350 km/h. NÍZKOPODLAŽNÍ VOZIDLA ŠETRNÁ K ŽIVOTNÍMU PROSTŘEDÍ Rakouské dráhy si vybraly z široké platformy Desiro ML třívozové nízko- podlažní elektrické jednotky. V pro- vedení pro příměstský provoz mají 244 sedadel a v provedení pro pro- voz v regionech 259 míst k sezení. Vlaky disponují nejvyšší provozní rychlostí 160 km za hodinu. Díky nízkopodlažnímu provedení garan- tují bezbariérový nástup a výstup, a to i pro cestující na invalidním vozíku a rodiny s kočárky. Výška podlahy je 600 mm nad temenem kolejnic, což koresponduje s výškou nástupišť. Příměstské jednotky budou mít na každé nástupní straně šest a regionální vlaky čtyři dvoukřídlé dveře. Vozidla typu Desiro ML jsou flexibilní a osvědčené jednotky, které jsou složené z jednotlivých vozů. Zvolená koncepce umož- ňuje přizpůsobení jejich velikosti (resp. přepravní kapacity) různému počtu cestujících (je možné dvou–, tří– a čtyřvozové provedení). Díky vylepšenému pohonu, jenž pomohl dále snížit spotřebu energie ve srovnání s předchozími modely, jsou jednotky obzvláště šetrné k životnímu prostředí. K tomu přispívá i vysoce účinná elektrodynamická brzda, která navrací do sítě kinetic- kou energii jedoucího vlaku a v pří- městském provozu i na tratích se sklony zásadně pomáhá dosahovat energetických úspor. Také design vozidel sází na ekologické materiály, například u nátěrů či vnitřního vybavení. V souladu s rámcovou smlouvou na nákup 200 vozidel dodá společnost Siemens Rakouským spolkovým drahám (ÖBB) prvních 100 třívozových nízkopodlažních elektrických jednotek za 550 milionů eur. Na konstrukčním řešení těchto vozidel z produktové platformy Desiro ML se podílejí konstruktéři z České republiky.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=