A-Z ELEKTRO listopad / prosinec 2013
81 A-Z ELEKTRO INFORMAČNÍ SYSTÉMY Možnost využívat informační programy, které jsou provozované na mimo firemních výkonných serverech je stále oblíbenější. Ukazuje to poptávka po takzvaném outsourcingu. Podnikatele k tomu vede zejména cena ekonomických systémů a náklady na údržbu či provoz. Nezřídka i úspora na pracovních silách. Ušetří totiž i na vlastních zaměstnancích. F irmy se všemožné snaží ušetřit náklady. Mnohdy to má velký dopad na zaměstnance. Ačkoli některé trpí na nedosta- tek kvalitních odborníků, jiné je vůbec nevyhledávají z důvodu, že jsou pro společnost zkrátka drazí. Tvrdí se, že poptávka po IT specia- listech stagnuje a trend trhu práce se obrací. Na tyto pozice se hlásí desítky zájemců a nástupní platy již nejsou v takových výších jako v minulosti. Nástup nových tech- nologií jako je například cloud, který umožňuje podnikům snížit počty IT zaměstnanců, k tomuto fenoménu přispěl. Proto například při volbě vhodné školy je důležité neopomenutí praxe. „Snažíme Outsourcing ERP systémů pomáhá ušetřit náklady na IT zaměstnance Premier System, a.s. Saturnova 1/1197 104 00 Praha-Uhříněves TEL.: 251 614 747 FAX: 245 005 578 E-mail: info@premier.cz se i v rámci běžné výuky, aby naši studenti byli vedeni co nejvíce k praktickým dovednostem a spe- cializacím, o které je na trhu stále zájem. Patříme mezi školy s nej- modernějším vybavením. Ti, kteří skutečně umí, mají po absolvování školy nadstandardní ohodnocení. To se nezměnilo,“ říká ředitel Martin Vodička ze Soukromé školy výpočetní techniky na pražském Proseku. V PRAXI VÍTĚZÍ NÍZKÉ STAVY ZAMĚSTNANCŮ Příkladem šetření ve firmách může být čím dál častější využí- vání outsourcingu vnitropodniko- vých informačních systémů. Tím totiž firmy, které o specializované pracovníky z důvodu vysokých mezd nestojí, je nemusejí zaměstnávat a sníží si tak stavy zaměstnanců. Nemusí mít totiž na danou činnost vlastní profesionály a mohou služby těchto vysoce kva- lifikovaných lidí odebírat přesně v rozsahu, v jaké jsou aktuálně potřeba. Odpadá jim rovněž nutnost průběžného vyrovnávání s nedostatkem či přebytkem vlastních lidí. To platí zejména pro malé společnosti, kterým se často nevyplácí zaměstnávat na každou specializovanou činnost jiného zaměstnance. Při srovnání ceny práce vlastních zaměstnanců s náklady na outsourcing, je vždy potřeba do celkové částky na vlastního člověka zahrnout i náklady na vytvoření a udržení jednoho pracovního místa, nebo sumu potřebnou na školení potřebného zaměstnance. V běžném firemním životě to znamená, že výrobce vnitropod- nikových informačních a eko- nomických systémů pronajme firmě vlastní výkonný hardware, respektive jeho výpočetní výkon. Přidělený pracovník ve firmě se prostřednictvím vybrané technologie připojí k datové základně informačního systému, jejímž vlastníkem a správcem je outsourcingová společnost, například výrobce. Nejenže ušetří náklady na pořízení, ale i na proškolování či nutnost mít specia- lizované IT zaměstnance, kteří se budou o drobné závady systému starat. Veškerou zodpovědnost za provoz a všechny úkony spojené s provozem a údržbou jde na vrub outsourcingové společnosti. Podobnou službu má ve svém portfoliu například tuzemský vývojář a výrobce informačního a ekonomického softwaru spo- lečnost PREMIER system. Podle slov zástupců firmy to v dnešní hektické a „spořivé“ době vítají zejména podnikatelé a malé začínající společnosti, pro které je nákup, údržba i provoz potřebných účetních programů vzhledem k jejich rozpočtům nákladnou záležitostí. „U vývoje outsourcingových služeb se zajímáme o zkušenosti lidí s každodenním využíváním služeb. Zejména jejich nápady na zlepšení či rozšíření. Outsour- cingové služby jsou tak jednou z velmi žádaných aktivit,“ míní Jiří Sonek, obchodní ředitel PREMIER system, a.s. Výpadky firemního ekonomic- kého a účetního systému mohou některé firmy na čas doslova ochromit. Přitom zajištění neu- stálé fyzické dostupnost serverů, na kterých systém běží, může být zejména v prostředí malé firmy náročný úkol, na který jsou potřeba odborníci. Profesionální datacentra externích společností jsou vybavené záložními zdroji napájení, dieselovými agregáty, klimatizačními jednotkami a systé- mem zálohování dat. Dostupnost služeb nijak neohrozí lokální výpadky proudu, způsobené pře- pětím v síti, například při silných bouřkách. Outsourcingové služby již v základu poskytují rovněž poho- dlný vzdálený přístup do systému díky laptopům, chytrým mobil- ním telefonům nebo tabletům. V praxi toho využívají zaměstnanci obchodu nebo firemní manažeři na služebních cestách. Před schůzkou s potenciálním klientem mohou ze systému získat aktuální podklady, například čerstvé údaje o stavu skladových zásob.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=