A-Z ELEKTRO leden / únor 2013

70 A-Z ELEKTRO ELEKTROMOBILITA leden/únor 2013 Dagmar Dübbelde DEPRAG SCHULZ GMBH & CO. Carl-Schulz-Platz 1 D-92224 Amberg Tel.: 09621 371-343 Fax: 09621 371-199 E-mail: d.duebbelde@deprag.de www.deprag.com Elektromobilita jde kupředu – do roku 2020 bude mít v Německu milion vozidel elektrický pohon spojovací prvky, poukazuje na nezbytnou výměnu dříku pro danou šroubovací pozici, kontro- luje šroubování a vyhodnocuje výsledky šroubování,“ doplňuje Jürgen Hierold. Ruční pracoviště musí být ergonomické. Pracovní plocha je výškově nastavitelná a umožňuje práci jak vsedě, tak i ve stoje. Nejrůznější spojovací prvky jsou přiváděny pomocí podavače se zdvihací kolejnicí buď přímo ke šroubováku, nebo na odkládací místo, odkud může být šroub odebrán. Kompletní montážní linka zahrnuje až 60 zařízení na přívod dílů. „Používáme zde přívodní techniku, která splňuje všechna kritéria tzv. technické čistoty. Na rozdíl od vibračního zásobníku nevznikají vibrace a žádné tření během přepravy spojovacích prvků. Navíc je na všech místech vakuové připojení, škodlivé nečis- toty lze jednoduše vysát,“ říká Jürgen Hierold. Také výměna dříků při přechodu na jinou velikost šroubů netrvá dlouho. Tool-box s inteligentním rychlým zařízením pro výměnu nástroje a vakuová vodicí objímka usnadní pracovní- kovi výměnu dříku. Byla zohled- něna i ESD-schopnost celkového zařízení. INTUITIVNÍ ŘÍDICÍ A MĚŘICÍ TECHNIKA DEPRAG je znám díky své uživa- telsky přívětivé, intuitivní řídicí a měřicí technice, která kontroluje a dokumentuje průběh montáže. Každá pracovní stanice v nové montážní lince pro šroubování výkonných řídicích zařízení elektromobilů má vlastní řízení na základě IPC. „Náš vlastní software DCOS ‚zná‘ rozdílné velikosti a typy šroubů, zadané šroubovací parametry a postupy, stejně tak požadovaný šroubovací nástroj pro každou pozici. Průběh šroubování je také uložen. Pokud jsou shrnuty vstupní parametry – krouticí moment nebo úhel otočení, hodnota tření či ostatní parametry na přehledné, dobře čitelné doty- kové obrazovce, může pracovník jednoduše zjistit, zda je šroubovací úloha uspokojivě vyřešena,“ říká manažer prodeje Jürgen Hierold. Nejenom řídicí a měřicí tech- nika zaručuje vynikající soulad mezi člověkem a strojem (HMI). MINIMAT ® EC-Servo šroubovák s osvědčenou, senzorem řízenou šroubovací technikou nabízí pracovníkovi také možnost volby, zda spustí šroubovák buď přítla- kem, nebo pomocí tlačítka. Díky kuličkovému ložisku na pozičně kontrolním portále a díky snížené hmotnosti je usnadněna manipu- lace se šroubovákem. Minimalizují se i známky vyčerpání pracovníka, k čemuž přispívá ergonomická rukojeť šroubováku. Dobrá vizua- lizace šroubovací úlohy s řízením DCOS má rovněž vysoký podíl na optimálním vedení pracovníka a celkového systému. Nakonec je třeba shrnout všechny požadavky na montáž výkonných řídicích zařízení: procesní zabezpečení, flexibilita, ESD-schopnost, technická čistota, ergonomičnost a hospodárnost standardních komponentů – DEPRAG splňuje všechny tyto požadavky k plné spokojenosti zákazníka. Ačkoliv je pokrok v e-mobilitě a očekávané množství elektromo- bilů ve výrobě nejasné, jedno je jisté: Mnoho součástek z nynějších montážních linek mohou zákazníci firmy DEPRAG dále využít, pokud bude více elektromobilů na silnicích. „Očekávaný stoupající počet kusů můžeme pokrýt. Vedle našeho standardního sortimentu – šroubovací a přívodní techniky, řídicí a měřicí techniky – jsme tím správným partnerem v automati- zaci. Z vlastních zdrojů zajistíme u montážních linek i spojovací prvky, což vede i k snížení celko- vých nákladů,“ říká produktová manažerka firmy DEPRAG Dagmar Dübbelde. Standardní komponenty

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=