A-Z ELEKTRO březen / duben 2012
APLIKACE březen/duben 2012 18 A-Z ELEKTRO plynoucí z omezení mobilního telefonu zůstávají zachovány. Nej- palčivějším problémem už dnes zdaleka není výkon telefonů (ty se svými dvoujádrovými procesory hravě strčí do kapsy i několik let staré stolní počítače), ale spíš jejich výdrž na jedno nabití. Navrhnout aplikaci, která využívá systémové prostředky šetrně s ohledem na spotřebu energie, vyžaduje poměrně detailní znalost konkrétní platformy. Každá z platforem má také z pohledu vývojáře své mínusy. U Androidu je mínusem jeho roztříštěnost a náročné testo- vání hotové aplikace, protože Android podporuje širokou řadu zařízení s různorodou technickou specifikací. Vývoj stejné aplikace pro Android a iOS tak typicky na Androidu znamená o 30 % více práce. iOS je zase poměrně striktní v tom, co vývojářům umožní a co už ne. U Windows Phone probíhá překotný vývoj a ve verzi 7.5 (Mango) už systém napra- vuje mnoho chyb a nedostatků, za které byl vývojáři často kritizován. KOUZLO WEBU Podobně jako ve světě stolních počítačů i zde postupně po malých krůčcích získává svou pozici web. Prohlížet webové stránky byla pro smartphony samozřejmost už od samého počátku. S příchodem HTML5 začínají vznikat i poměrně užitečné a čím dál sofistikova- nější webové aplikace. Ještě nedávno bránily tvorbě dobrých mobilně-webových aplikací technické bariéry. Ty se však postupně stírají. Dnes už je například samozřejmostí, že si i webová stránka dokáže vyžádat GPS pozici telefonu nebo infor- mace z dalších senzorů. Výkon telefonů i rychlost připojení navíc stále roste a přestává platit, že web je na mobilní aplikace příliš pomalý. Zásadní výhoda „mobilně- webových aplikací“ je samo- zřejmě jejich přenositelnost mezi platformami. S trochou zkušeností je možné navrhnout webovou aplikaci, která hladce poběží na iOS, Androidu i Windows Phone. O něco více práce bude stát její oživení na Symbianu a BlackBerry, ale i to je možné, oželíme-li na těchto platformách některé pokro- čilé funkce. Kterou cestou se tedy s chys- tanou mobilní aplikací vydat? Je-li pro aplikaci klíčová vizuální podoba či zajímavé a respon- zivní uživatelské rozhraní (což je u mobilních aplikací na dotyko- vých telefonech často důležitým parametrem), je ještě dnes lepší obrátit se k aplikaci nativní. Když ale chystáte jednoduchou „formu- lářovou“ aplikaci, ve které obsah převládne nad formou, rozhodně stojí mobilní web za důkladné zvážení. Mobilní hra však dnes bude vytvořena jako nativní apli- kace téměř jistě. Multiplatform- nost ale může významně usnadnit některý z herních frameworků, jako je třeba věhlasný Unity3D, které mají jádro připravené pro snadný přenos mezi platformami. Postupně se začínají objevovat nástroje a frameworky, s jejichž pomocí je možné připravit téměř nativní aplikace pouze s využitím znalostí HTML5. Zároveň také webové prohlížeče v chytrých telefonech (typicky vystavěné nad jádrem WebKit), jsou stále chytřejší a čím dál lépe si s moder- ními webovými trendy poradí. Je tedy asi jen otázkou času, kdy mobilní web definitivně převládne a odsune výrobu nativní aplikací do historie. Letos to ale ještě rozhodně nebude...
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=