A-Z ELEKTRO březen / duben 2012

APLIKACE březen/duben 2012 16 A-Z ELEKTRO J edním z důležitých para- metrů, které katapultovaly chytré telefony do nebes- kých výšin, jsou právě aplikace, které je možno do mobilních zařízení instalovat. Až možnost rozšiřovat funkčnost telefonu o další a další aplikace je pro mnoho uživatelů tím pravým argumentem, proč si chytrý telefon pořídit. Android, iOS nebo Windows Phone? Dilema mobilního vývojáře TRENDY VE VÝVOJI APLIKACÍ PRO CHYTRÉ TELEFONY Chytré telefony dnes hýbou světem. Neuplyne týden, aby nebyla představena zajímavá či průlomová novinka ze světa smartphonů a zároveň prudce také roste počet jejich uživatelů. Jen samotná platforma Android každý den zaznamená přes 700 tisíc nových uživatelů a toto číslo už několik měsíců roste. MICHAL ŠRAJER Jde tedy o velmi dynamické odvětví, které láká jak výrobce zařízení, tak i uživatele, a tím pádem i vývojáře aplikací. Před- tím, než vývojář naskočí do světa chytrých telefonů, musí si ale dobře rozmyslet, kterým směrem se vydá. Klasický přístup je vytvořit takzvanou nativní aplikaci pro některou z platforem. Výsledkem práce je pak binární balíček běžící pouze na dané platformě (až na opravdu výjimečné případy, kdy například pro BlackBerry existují nástroje pro „přebalení“ Android aplikací tak, aby zde nativně fun- govaly). Na kterou platformu má vývojář zacílit? iOS od Apple je tradičním tahounem v mnoha ohledech. Android, za nímž stojí zejména Google, začíná kralovat v počtu a přírůstku uživatelů. Symbian, který je kdesi na pomezí mezi „featurephone“ a „smartphone“, má díky úspěšné historii pořád opravdu mnoho uživatelů. Windows Phone 7 tlačí kupředu dva velikáni: Microsoft a Nokia. Aby toho nebylo málo, vůbec největší výrobce chytrých telefonů Samsung si připravil ještě vlastní platformu Bada. Navíc je konkurence ve světě smartphone aplikací opravdu obrovská. Apple už v polovině loň- ského roku oznámil přes 500 tisíc aplikací k dispozici v AppStore a Android se k tomuto číslu blíží mílovými kroky. Dnes typicky proto situace vypadá tak, že se nativní aplikace obvykle vyvíjejí pro obě hlavní platformy (iOS a Android) zároveň a případně se přidá ještě plat- forma třetí. Čím dál častěji je tím třetím právě Windows Phone 7. Což však samozřejmě znamená téměř trojnásobné náklady na vývoj. Až na některé části (například serverový backend) je totiž obvykle potřeba připravit tři nezávislé mobilní aplikace. Každá z těchto tří aplikací se pak typicky vyvíjí v jiném jazyce (Objective-C pro iOS, Java pro Android a C# pro WP7) a vyžaduje jinou sadu znalostí. I když principy

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=