A-Z ELEKTRO listopad / prosinec 2012
78 A-Z ELEKTRO HISTORIE ČESKÉHO PRŮMYSLU listopad/prosinec 2012 že „… plzeňské pivo prodává se v Americe v městě Racinu vědro po 17 dolarech… a přece pije se tam plzeňské dosti hojně.“ V roce 1891 už export plzeň- ského ležáku do Spojených států představoval šestinu veškerého evropského vývozu piva do Ameriky. (Dnes je Pilsner Urquell v USA k dostání ve více než 40 000 restaurací, klubů a obchodů. Jen v New Yorku nabízí čepovaný Pilsner Urquell téměř 500 restaurací. Mezi nejvýznamnější se řadí třeba Michael Jordan Restaurant, klub v legendární Carnegie Hall nebo Madison Square Garden.) Od října 1900 byl zaveden pravi- delný denní pivní vlak, který odjížděl pět minut před 17. hodinou a mířil do stanice Vídeň–Nussdorf. Později byly vypravovány i zvláštní pivní vlaky s Prazdrojem do Brém, jejichž náklad býval určen pro Ameriku. V roce 1913 se Měšťanský pivovar stal největším pivovarem v tehdej- ším Rakousku-Uhersku, když jeho výstav překročil 1 milion hektolitrů. VZNIK SVĚTOVÉ KATEGORIE PIV PLZEŇSKÉHO TYPU Měšťanský pivovar v Plzni se modernizoval a rostl společně se stoupající poptávkou po pivu. S úspěchem nevyhnu- telně přišla konkurence, zlaté pivo Josefa Grolla se pokusily napodobit jiné značky, které prohlašovaly, že jsou plzeňským pivem, bez ohledu na to, zda z Plzně skutečně pocházely, nebo ne. Měšťanskému pivovaru nepomohlo ani registrování první ochranné značky Pilsner Bier v roce 1859. Dnes se jako „plzeň“ druhově označuje jakékoli spodně kvašené zlaté pivo, přib- ližně dvě třetiny světové produkce piv se prodává pod označením „pils“. Originální plzeňský ležák je k dostání ve více než 50 zemích světa. A nezměnily na tom nic ani dvě světové války, během nichž docházelo v pivovaru ke krácení dodávek surovin, zabavování automobilů, vagónů, měděných
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=