A-Z ELEKTRO listopad / prosinec 2012

38 A-Z ELEKTRO SPRÁVA BUDOV listopad/prosinec 2012 Standardní výbavou je frekvenční měnič pohonu výtahu a široká škála estetických možností konstrukce kabiny, jakož i ovladačových kombinací a dveří výtahu. Základní volbu představuje frekvenční měnič pohonu dveří, jenž umožňuje nastavit rychlostní profily otevírání a zavírání dveří a zaručuje jejich spolehlivost. Detekce pohybu v prostoru dveří a nástupiště zamezuje kolizím. Absence strojovny zase dovoluje použití nízké horní části šachty a její efektivní prostorové využití. K řízení těchto výtahů se využívá nová generace mikroelektroniky se softwarem zajišťujícím maximální využití kapacity a minimální obslužné a čekací časy. Systém vybírá ve sku- pině nejvhodněji postavenou kabinu, takže po stisknutí tlačítka přijede nejbližší výtah nebo kabina jedoucí stejným směrem. Pasažér přitom volí v zadávacím systému stanic patro již před nástupem do klece. Předchází se tak přeplnění výtahu a cestující je dopraven do cílové stanice s kratší čekací dobou a menším počtem zastavení. Požadované patro se zadává buď magnetickou kartou, anebo ručně pomocí dotykových obrazovek a číselníků rozmístěných ve foyer. Pasažér je ihned nasměro- ván k příslušnému výtahu a nemusí spěchat do prvního výtahu, který se otevře. Lidé jedoucí do sou- sedních pater jsou umisťováni do jedné klece, čímž se snižuje počet zastávek. Bezpečnost zajišťuje systém nepřetržitě monitorující stav ocelo- vých pramenů uvnitř lan.V případě, že vinou výpadku proudu uvíznout ve výtahu lidé, poslouží bateriemi napájený vyprošťovací systém s elektronickým sledováním rych- Regenerační systémy jsou schopny vrátit do sítě až 90 procent brzdné energie. losti. Systém zajišťuje obousměrnou komunikaci a neustále sleduje pro- voz výtahu. Výtahy jsou koncipovány i pro handicapované osoby, když ochranné zařízení dveří se světelnou clonou okamžitě zastaví a znovu otevře zavírající se dveře kabiny. Moderní výtahy umožňují i instalaci invalidního sedátka a mají popisky v Braillově písmu pro nevidomé. Bezpečnostní balíček řeší i požární ochranu či poruchu sítě, při níž nouzové baterie zajistí posun výtahu do nejbližšího podlaží, aby se cestující mohli dostat ven. Některá podlaží se mohou také „uzamknout“, takže se do nich dostanou jen opráv- něné osoby. VELÍN PRO NĚKOLIK BUDOV Dalším nástrojem je centrální řízení zajišťující optimální spolehlivost a účinnost výtahů a eskalátorů dokonce v několika budovách najed- nou nebo ve stavebních komplexech, jako jsou obchodní centra či letiště. Na jedné obrazovce se objevují přehledy o požadavcích přepravy, přepravním výkonu a dostupnosti výtahů v každé části celku. Pokud některé výtahy nejsou momentálně používány, lze je tímto systémem vypnout a dále tak šetřit energii. I modernizované a nové výtahy potřebují servis. Výtahářské firmy nabízejí základní pravidelnou údržbu zahrnující bezplatný 24hodi- nový dispečink, vyproštění uvízlých pasažérů, odborné prohlídky, preventivní údržbu jako mazání a doplnění olejů, čištění zařízení, nastavení a seřízení výtahů a pro- školení personálu. Kompletní servis zaručuje kromě základní údržby také prohlídky a zkoušky podle bez- pečnostních norem a odstraňování běžných provozních poruch. Tyto služby lze dále rozšířit o automa- tické odstranění veškerých poruch, včetně dodání náhradních dílů. Pro větší komplexy, jako jsou letiště, nemocnice nebo kance- lářská centra, fungují systémy umožňující určeným zaměstnancům monitorovat, kontrolovat, podávat zprávy a plně ovládat veškeré funkce z kteréhokoli počítače s internetovým připojením, a to pro všechny výtahy. K dispozici je i vzdá- lený monitorovací systém sledující činnosti výtahů, jako jsou starty a zastavení, otevírání a zavírání dveří nebo dojezdy do stanic. Tzv. e- servis zase poskytuje elektronickou formou úplné informace o servis- ních činnostech.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=