A-Z ELEKTRO listopad / prosinec 2012

37 A-Z ELEKTRO SPRÁVA BUDOV Výrobci výtahů nabízejí širokou škálu produktů i pro stále více se prosazující „zelené“ budovy. Nové technologie přitom mohou snížit energetickou náročnost těchto výrobků o desítky procent. Například inovované pohonné jednotky vracejí nahromaděnou energii při jízdě plně naloženého výtahu dolů či prázdného nahoru zpět do elektrické sítě budovy, kde ji může využít jiné zařízení. Předchozí „neregenerační“ systém tuto energii umořoval v soustavě rezistorů a zatěžoval budovu odpadním teplem. PETR BAYER MODERNIZACÍ K ÚSPORÁM Úspory může přinést už i moderni- zace staršího výtahu, nehledě na zvýšení bezpečnosti, neboť řada zařízení stále hrozí riziky při jejich používání. Kromě odstranění tohoto nebezpečí může renovace zvýšit nosnost a plochu klece, zlepšit jízdní vlastnosti a ovládání i na první pohled upoutat moderním designem. Získá se tak bezpečnější, pohodlnější, spolehlivější a ekono- mičtější elevátor. Díky instalaci klecových dveří nehrozí, že se osoby ve výtahu zachytí ani že se otevřou šachetní dveře v okamžiku, kdy není klec ve stanici, a zvýší se i přesnost zasta- vení ve stanici. Kabina může být též zajištěna proti přílišné rychlosti směrem nahoru a vybavena obou- směrným dorozumívacím zařízením naprogramovaným na stálou hava- rijní a servisní službu. Další výhody plynou z technické stránky provozu. Po výměně starého reléového řízení za moderní mikro- procesorovou jednotku s frekvenč- ním měničem získá výtah podstatně plynulejší pohyb a zastavuje se zpo- malením. Po odstranění vysloužilých dílů v elektronice a pohonu se zvýší i spolehlivost jeho chodu, takže další úsporou je méně častý servis. Interiér klece je při rekonstruk- cích standardně dodáván v jedno- duchém „antivandalním“ provedení. Stěny klece bývají obloženy fólií podobnou materiálu, ze kterého se vyrábí povrchy pracovních desek kuchyňských linek, v kombinaci s nerezovými doplňky, jako jsou rohové lišty, vstupní portál, okopové plechy, štítek ovládání či madlo. Na podlaze může být položena pro- tiskluzová plastová krytina. Efektní vzhled poskytne osvětlení klece bodovými světly osazenými v nos- ném nebo podvěšeném stropu. Součástí modernizace výtahu v ocelových šachtách je i výměna opláštění šachty. Pletivo i drátěné sklo je podle norem v tomto případě nevhodné a je nutné jej nahradit plným materiálem s požadovanou pevností v nehořlavém provedení. Vhodné a cenově přijatelné řešení je obložení šachty deskami, které lze povrchově upravovat malířským nátěrem nebo sklem. KLIDOVÁ SPOTŘEBA PŘEVYŠUJE PROVOZ Základním požadavkem při rekonstrukcích je co největší plocha kabiny a úspora energie, a jednou z možností, jak tohoto dosáhnout, je instalace ultratenké protiváhy. Toto zařízení je skládací, a proto jej lze rychle namontovat a postupným dopl- ňováním závaží nastavit pro různé nosnosti. Další vývojové řady rámu kabiny zase mají sníženou hmotnost a nízkou hlučnost při jízdě díky celo- odpruženým vodicím čelistem. Nové studie se zaměřily i na prodloužení životnosti nosných lan a kladek a vyústily v používání lan s měkčím opletením a s duší napuštěnou z výroby mazivem. Tato lana mají i velmi dobrý kontakt s trakčním kolem. Opláštění samotné kabiny tvoří celoplošně zinkované plechy kryté velmi odolnou fólií s barvou v různém provedení. Plechy jsou již děleny nejmodernější laserovou technologií s kompletním povrchem, přesto nedochází k opalování vrchní finální vrstvy. Díky velké přesnosti výroby a snížení hmotnosti výše uvede- ných komponentů lze dosáhnout úspory elektrické energie o 15 až 20 procent. Největší úsporu energie však zajišťuje systém omezení klidové spotřeby. Průměrně vytížený výtah totiž při uvažovaných zhruba 120 000 jízdách za rok je denně v provozu pouze kolem dvou hodin. Klidová spotřeba běžného výtahu tak může převýšit spotřebu za samotnou jízdu. Systém „Stand By“ ale dokáže postupně odpojit spo- třebiče, jako například podsvícení displejů a tlačítek, a do úsporného režimu se uvede i rozvaděč a měnič výtahu. Při stisknutí kteréhokoli ovládacího tlačítka se systém „pro- budí“ a je opět připraven k provozu. Další energetické úspory vznikají použitím LED osvětlení, bezpřevodo- vých pohonů, kvalitních operátorů dveří a v neposlední řadě přesnou montáží, aby nevznikaly při provozu vibrace. EFEKTIVNÍ VOLBA PATER Pokud se instaluje nový výtah, vyplatí se poohlédnout po typech nové generace. Ty se vyznačují plochými polyuretanovými vlákny opláštěnými ocelovými pásy, omezujícími hluč- nost a vibrace v kabině. Kompaktní bezpřevodové stroje s permanent- ními magnety nevyžadují dodatečné mazání, čímž odpadá nutnost skla- dovat a likvidovat nebezpečný odpad a provádět související čištění. Stroj je umístěn v horní části šachty a je přístupný ze střechy klece. Výběr vhodného výtahu ušetří provozovateli nemalé prostředky.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=