A-Z ELEKTRO leden / únor 2012
OSVĚTLENÍ 67 A-Z ELEKTRO NÁHRADA SODÍKOVÝCH VYSOKOTLAKÝCH VÝBOJEK Svojí velikostí téměř miniaturní, svým výkonem extrémní. Tak by se daly charakterizovat sodíkové vysokotlaké výbojky, které se na rozdíl od žárovek vyznačují velmi ekonomickým provozem. Svým měrným výkonem se řadí mezi nej- výkonnější světelné zdroje vůbec. Kromě toho disponují dlouhou životností, spolehlivostí, malým vyzařováním tepla i vynikajícím podáním barev. Přesto se také sodíkových vysokotlakých výbojek dotkne ErP, když se od dubna 2012 nebudou moci na trh dodávat produkty VIALOX NAV-E STANDARD, VIALOX NAV-T STANDARD, VIALOX NAV-E/I, VIALOX NAV E 4Y > 70W a VIALOX NAV-T 4Y. Ty budou nahrazeny produkty VIALOX NAV-E(T) Super 4Y a VIALOX NAV-E/I 4Y. Tubulární (T) i eliptické (E) výbojky s označením Super 4Y se vyznačují až o 20 % vyšším měrným výkonem než doposud (až 150 lm/W), o 25 % delší životností i nižší pravděpodobností předčasné poruchy. Mají současně lepší charakteristiky světelného toku a umožňují větší instalační rozestupy mezi jednotlivými zdroji světla. Symbol 4Y označuje prodloužení intervalu plošné výměny sodíko- vých vysokotlakých výbojek na čtyři roky, což je předpoklad pro úspory v nákladech na výměnu výbojek. Inovační konstrukce všech součástí, včetně tzv. Shock Absorberu, který zaručuje vyšší odolnost vůči vibracím a nárazům, zajistí větší spolehlivost a možnost bezúdržbového provozu. Při výměně za starší typy sodíkových výbojek je nutné zkontrolovat vhodnost Šetříme s výbojkami Implementace požadavků na účinnost světelných zdrojů ze strany Evropské unie dosáhne dalšího milníku. Od dubna 2012 totiž vstupuje v platnost prováděcí předpis směrnice 2009/125/ES o výrobcích spojených se spotřebou energie (ErP), který upravuje dodávání vysokotlakých sodíkových výbojek na trh. Hlavním cílem těchto opatření ze strany EU je redukce emisí CO 2 a další úspora energie v oblasti osvětlování. ING. LUBOŠ KRULIŠ, OSRAM Pouliční osvětlení náměstí Pariser Platz u Braniborské brány, Berlín; design osvětlení: Kardorff Ingenieure; foto: Linus Lintner
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=