A-Z ELEKTRO září / říjen 2021

OSVĚTLOVACÍ TECHNIKA září/říjen 2021 | A-Z ELEKTRO | 79 tické kompatibility nebo na goniome- tru pro měření světelných hodnot. Výrobní linky, které si v HELLA sami konstruují a staví, jsou nadupané nej- modernějšími technologiemi a kolabo- rativními roboty. Denně se tak zvládne vyrobit téměř 20 000 kusů výrobků pro prestižní automobilky, kterými jsou například: AUDI, VW, BMW, ŠKODA, Mercedes-Benz, Renault a další. V HELLA se využívají unikátní technologie O těch nejzajímavějších se dozvíte v následující části… Pájení v páře Osazování desek plošných spojů se běžně provádí pomocí horkého vzdu- chu. Tento způsob je často proble- matický z důvodu vysokého výskytu voidů (vzduchových bublin), oxidace, horší smáčivosti a velkého rozdílu teplot. Z toho důvodu se v některých případech využívá technologie pájení v páře, která přináší velké množství výhod. Desky plošných spojů netrpí teplotním šokem, pomocí páry se lépe přenáší teplo a spoje mají vysokou elektrickou i mechanickou pevnost, což se hodí nejenom při vibračních zkouškách. Navíc díky vakuovému modulu snižujeme výskyt voidů, které pomocí vakua odsáváme. Pájení v páře je netradiční způsob pájení, který není známý často i mezi samotnými technology. Používá se pouze v prototypové části výroby a pájí se desky z materiálu FR4, IMS – CU, IMS-AL. 3D tisk Použití 3D tisku je v dnešní době již běžnou záležitostí. V HELLA se z takto zhotovených dílů sestavují světelné, funkční, montážní a designové pro- totypy. Nejčastější technologie je SLS (Selective Laser Sintering), kde je polyamidový prášek spékán laserovým paprskem. Takto vzniknou díly s vy- sokou pevností a přesností. Pro díly s nároky na vyšší tuhost se využívá materiál s přídavkem skelných vláken. Transparentní díly se zhotovují stereo­ litografií (SLA), kde je tekutý polymer vytvrzován laserovým paprskem. Materiálů pro 3D tisk je v dnešní době mnoho, je možné přímo tisknout i ko- vové součásti. Aby měl vytištěný díl patřičnou de- korativní kvalitu, jsou nutné následné operace – aplikace plniče, vybroušení a nástřik lakem. Počítačový tomograf Standardem pro rozměrovou kontrolu dílů v automotive průmyslu je využití dotykových měřicích přístrojů (CMM) a optických skenerů. Těmito metodami můžeme odhalit rozměrové vady po- vrchu dílů. Vzhledem k potřebám vývo- jových týmů je však občas nutné zjistit rozměry uvnitř kompletně složeného světlometu a právě proto se používá například počítačový tomograf. Toto specifické měřicí zařízení bylo pořízeno pro rozšíření možností kontroly výrobků pro celou GL divizi. Počítačový tomogram Tomoscope L je metrologický přístroj, který svým měřícím rozsahem (D=360 mm, L=710 mm) dokáže pojmout celý světlo­ met. S maximální dovolenou chybou měření MPEe= 4‚5 +L/75 se řadí mezi nepřesnější CT na trhu. Díky rentgenovému záření lze jed- notlivé komponenty, či celou lampu kontrolovat bez nutnosti demontáže. Získáme tak velice důležité údaje o stavu dílů, které bychom jiným měřicím zařízením nedostali. Rotací měřeného objektu o 360 stupňů kolem rotační osy stolu jsou získány až tisíce 2D rentgenových snímků s díl- čím pootočením. Software z těchto snímků vypočítá objemová data složená z jednotlivých voxelů, které Světelný tunel o délce 25 metrů, který slouží k testování světlometů. Montážní linka v HAN Mohelnice.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=