A-Z ELEKTRO září / říjen 2020

ŠROUBOVACÍ TECHNIKA 82 | A-Z ELEKTRO | září/říjen 2020 a vřetenovým pohonem v kombinaci se synchronním servomotorem EZ. Zařízení automaticky přivádí šrouby a pneumaticky je zašroubuje. Automat je vybaven pěti montážními hlavami, které nezávisle na sobě projíždějí na ozubené tyči ve směru X. „Každou hlavu jsme vybavili osou Z a osou vrtání“, říká Wittenauer. Pro osu X dodává firma STÖBER hřebenové převodovky modelové řady ZVPE a synchronní servomotory typu EZ. Pro osu Z jsou rovněž použity motory EZ s pohonem vřetena. Aby se pět hlav na ozubené tyči vzájemně nesrazilo, zavedli inženýři firmy STÖBER trojnásobnou ochranu před kolizí – ovládání sleduje vzájemnou polohu, pro každou osu X byly para- metrizovány softwarové koncové vypí- nače s povoleným rozsahem pojezdu, a na každé hlavě se navíc nachází mechanický bezpečnostní vypínač. Od firmy DEPRAG jsou montážní hlavy, takzvané šroubovací moduly (SFM). Šroubovací jednotka spolehlivě usazuje šroub za šroubem. Pro dosa- žení požadovaného taktu je použito provedení s více vřeteny. Rozsah krou- ticího momentu je u tohoto modulu individuálně přizpůsoben konkrétní aplikaci šroubování. Šroubovací modul DEPRAG je cíleně a rozsáhle testován s originálními součástmi pro určitou výrobní aplikaci a je do zařízení začleněn jako funkční modul. Výdaje za vlastní inženýring se snižují na minimum. „Široké spek- trum našich standardních modulů obsahuje efektivní řešení pro kaž- dou aplikaci šroubování. Na základě rozsáhlého standardního programu je však možné levně a individuálně re- alizovat i speciální případy“, vysvět- luje přednosti šroubovacích modulů Daniel Guttenberger, produktový manažer DEPRAG šroubovací tech- niky. Potřebné šrouby jsou podávány podavačem s vibrační spirálou eacy feed. Pět šroubovacích modulů je při- tom zásobováno současně jen jedním podavačem! To je umožněno použitím podavače s vibrační spirálou, která je dvojitá, v kombinaci s trojnásobným separátorem. Pro vrtací vřeteno by měl být nainstalován kompaktní motor o nízké hmotnosti. „Můžeme tak udržet nízkou pohybující se hmotu pěti os a dosáhnout velmi rychlé polohování“, popisuje Wittenauer. Kromě vrtání by mělo být následně umožněno i zahlubování. K tomu je zapotřebí vysoce dynamické řízení motoru. Firma STÖBER dodává motor Lean (LM). Tímto novým vývojem lze plynule regulovat otáčky a krouticí moment z klidového stavu až na ma- ximální otáčky za plné kontroly krou- ticího momentu – LM přitom pracuje zcela bez enkodéru. Řešení je při stejném výkonu výrazně lehčí a kom- paktnější než asynchronní pohon a lepší a robustnější než servopohon. Se stupněm účinnosti až 96 procent dosahují motory třídu účinnosti IE5. Firma ROMA tak, díky nízké energe- tické spotřebě a dlouhé životnosti, získává. Každá hlava má tři motory, které mohou být umístěny blízko vedle sebe. „Náš motor Lean nepo- třebuje enkodér, proto je zapotřebí pouze standardní napájecí kabel bez dalších žil nebo stínění“, vysvětluje Wittenauer. Spolehlivě v pozadí Firma STÖBER zkombinovala mo- tory s devíti dvouosými regulátory modelové řady SI6. Toto vysoce dyna- mické řešení pracuje spolehlivě i při náročných pohybech v pozadí. Jsou DEPRAG šroubovací modul s hloubkovým čidlem Na ozubené tyči se může pohybovat nezávisle na sobě pět šroubovacích modulů Zařízení automaticky přivádí šrouby a pneumaticky je zašroubuje. Automat je vybaven pěti montážními hlavami, které nezávisle na sobě projíždějí na ozubené tyči ve směru X. „Každou hlavu jsme vybavili osou Z a osou vrtání“, říká Wittenauer.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=