A-Z ELEKTRO březen/duben 2015

redakční článek březen/duben 2015 | A-Z ELEKTRO | 13 Auta bez řidiče a co na to Google Google už několik let vyvíjí systém automatického řízení bez řidiče, který používá umělou inteligenci a najezdil už přes jeden milion kilometrů na ost- rých silnicích. Systém využívající spoustu senzorů kolem vozu, sledující dění všeho okolo automobilu, je jistě budoucnost a nikoli tak vzdálená, jak by se mohlo zdát. I nejnovější modely vozu Tesla Model S jsou vybavené senzory, které stačí pro omezené automatické řízení. Zatím ale stále není dokonalý software, tedy zmíněná umělá inteligence. Google bude stejně jako v případě Androidu poskytovat svůj systém řízení bez řidiče všem ostatním automobilkám, ale už ukázal i zcela vlastní automobil. I když se jedná o malé městské autíčko vypadající spíše jako hračka, které má uvnitř jen tlačítko start a stop, ukazuje to možný směr. Auto, které bude řídit samo, nebude potřebo- vat volant, pedály ani další ovládacího prvky, vše bude možné ovládat i hlasem nebo přes dotykové displeje. Je potřeba i zcela přepracovat, jak vlastně automobil vypadá zvenku i zevnitř. Samozřejmě v počátku a při přechodu bude sys- tém jako doplněk klasické konstrukce s volantem a pedály, ale s postupným zlepšováním se nakonec nejspíše dočkáme toho, že půjde o malou aerody- namickou krabičku na kolech, která nás doveze z bodu A do bodu B bez nehody a za málo peněz. Ideálně i formou měsíčního paušálu. Boj začne za „pár“ let Zatím nejsou známé bližší oficiální informace, ale elektromobil od Applu se očekává do roku 2020, zbývá tedy nějakých pět let vývoje včetně příprav na hromadnou výrobu. Tesla Motors na rok 2015 chystá uvedení modelu X, což bude větší elektromobil ve stylu SUV s uni- kátním systémem otevírání dveří. S modelem 3, který by se měl začít prodávat v roce 2017, začne Tesla útočit na segment vozů s cenou pod hranicí 800 000 Kč, což je vyšší střední třída. Právě tento model by měl být dostupný v mnohem větších počtech, protože si ho bude moci dovolit více lidí. Spolu s pokročilejšími bateriemi kombinující i typ Metal-Air se očekává, že dojezd elektromobilů se dostane nad 640 km na jedno nabití. V případě elektromobilu od Applu lze stejně jako u ostatních segmentů očekávat zaměření na vyšší segment, tedy ve stylu například Tesla Model S s cenou kolem dvou milionů korun. Google už několik let vyvíjí systém automatického řízení bez řidiče, který používá umělou inteligenci a najezdil už přes jeden milion kilometrů na ostrých silnicích.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=