A-Z ELEKTRO červenec / srpen 2013

78 A-Z ELEKTRO MĚŘICÍ PŘÍSTROJE červenec/srpen 2013 Základy bezpečnosti multimetru Pokud se jedná o bezpečnost, volba multimetru se podobá volbě motocyklové přilby – pokud máte hlavu za sto korun, zvolte si stejně levnou přilbu. Pokud si své hlavy vážíte, zvolte bezpečnou přilbu. Rizika jízdy na motocyklu jsou zřejmá, jak je tomu ale u multimetrů? Copak pro zajištění bezpečnosti nestačí zvolit multimetr dimenzovaný pro dostatečně vysoké napětí? Ne tak docela. Občas dojde k nehodě, při které se měřicí přístroj pro nízké napětí (do 1000 V) použije k měření středně vysokého napětí, například 4160 V. Stejně často se stává, že ráz, který přístroj zničí, nijak nesouvisel s jeho nesprávným použitím, protože vstup multimetru bez výstrahy zasáhla vysokonapěťová špička nebo pře- chodový jev. VÝKYVY NAPĚTÍ – RIZIKO, JEMUŽ NELZE ZABRÁNIT S tím, jak jsou rozvodné systémy a zátěže čím dál složitější, se zvy- šuje i pravděpodobnost přechod- ných jevů. Napěťové špičky mohou být způsobovány především motory, kondenzátory a měniči napětí, jako jsou pohony s regulovatel- nými otáčkami. Velmi nebezpečné vysokoenergetické přechodové jevy způsobuje i úder blesku do venkov- ního vedení. Při provádění měření na elektrických systémech představují tyto přechodové jevy „neviditelné“ riziko, jemuž víceméně nelze zabrá- nit. Často k nim dochází v nízko- napěťových elektrických obvodech a jejich špičkové hodnoty mohou dosahovat hodnot mnoha tisíc voltů. V těchto případech jste závislí na ochranném rozpětí, které je již vesta- věno do měřicího přístroje. Samotná štítková hodnota napětí nevypovídá nic o tom, jak dobře byl měřicí přístroj navržen, aby vydržel vysoké impulzy přechodových jevů. První poznatky o bezpečnostních rizicích, která souvisejí s napěťo- vými špičkami, vzešly z aplikací souvisejících s měřením na napáje- cích sběrnicích elektrických vlaků příměstské dopravy. Jmenovité napětí na sběrnici bylo pouze FOTO: FLUKE 600 V, ovšem multimetry dimen- zované na 1000 V vydržely pouze několik minut při měření, když byl vlak v provozu. Po důkladnějším prozkoumání se zjistilo, že roz- jíždění a zastavování vlaku vytváří napěťové špičky až 10 000 V. Tyto přechodové jevy neměly „žádné slitování“ se vstupními obvody dřívějších multimetrů. Poznatky získané při tomto zkoumání vedly k významným zlepšením v ochraně vstupních obvodů multimetru. NOVÉ BEZPEČNOSTNÍ STANDARDY Pro ochranu uživatele před přechodo- vými jevy je třeba testovací zařízení vybavit bezpečnostními prvky. Jaké výkonové specifikace by měl uživatel hledat, zejména pokud ví, že by mohl pracovat na vysokoenergetických obvodech? Definici bezpečnostních standardů pro testovací zařízení stanovila organizace IEC (Internatio- nal Electrotechnical Commission – Mezinárodní elektrotechnická rada). Měřicí přístroje navržené podle normy

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=