A-Z ELEKTRO červenec / srpen 2013

65 A-Z ELEKTRO ELEKTROMOBILITA Ř ada světových met- ropolí jako například Brusel, Hamburg nebo Tallinn se zavá- zaly postupně od roku 2015 k náhradám klasických auto- busů elektrickými s cílem zcela eliminovat dieselový pohon z MHD v horizontu dalších 10 let, tedy do roku 2025. Řešení ABB E-BUS umožňují dopravním podnikům přechod k ekologické hromadné dopravě a celkovému snížení provozních nákladů v budoucnosti. Několik nezávislých studií potvrdilo, že v průběhu několika let budou elektrické autobusy z pohledu celkových nákladů (tzv. TCO) na provoz linky, nejlevnější přepravní platformou pro dopravní obslužnost měst a obcí. Poslední propočty hovoří o snížení TCO nákladů cca o 25 % v porovnání s klasickými dieselovými autobusy. ABB: SOFISTIKOVANÁ NABÍJECÍ INFRASTRUKTURA ABB poskytuje technologie a řešení pro nabíjení elektric- Společnosti ABB a Škoda Electric podepsaly dohodu o spolupráci na dodávce systémového řešení elektrického autobusu včetně nabíjecí infrastruktury pro město Plzeň. Celkové řešení se skládá z vlastního vozidla vybaveného elektrickou výzbrojí a pohony od Škoda Electric. Na straně dopravní infrastruktury pak ze systému ARCS (Automatic roof-top Connection System), který zajišťuje bezobslužné propojení vozidla s inteligentním nabíjecím systémem ABB TERRA E-BUS, vyvinutého na standardu Combo 2. Ten se stane od roku 2017 závazným pro všechny výrobce elektromobilů z pohledu následného schválení pro provoz na veřejných komunikacích. Spolupráce obou koncernů je přirozenou reakcí na sílící požadavky trhu v oblasti veřejné dopravy po nových ekologických technologiích. ABB s.r.o. Štětkova 1638/18 140 00 Praha 4 Tel.: +420 234 322 110 E-mail: kontakt@cz.abb.com www.abb.cz ŠKODA ELECTRIC a.s. Tylova 1/57 301 28 Plzeň Tel.: +420 378 181 155 Fax: +420 378 181 452 E-mail: electric@skoda.cz www.skoda.cz kých vozidel v oblasti osobní i hromadné dopravy a výrobcům elektrických autobusů dává k dis- pozici klíč k úspěchu v podobě sofistikované nabíjecí infra- struktury schopné komunikovat s nadřazenými systémy konco- vého zákazníka (např. dispečink či informační systém DP atd.). Společnost disponuje vlastními vývojovými a výrobními závody, dohledovými centry, servisem a propracovanou logistikou náhradních dílů s celosvětovým pokrytím ve více než 100 zemích. Právě schopnost poskytnout vedle špičkové technologie i takovéto zázemí je pro strategickou oblast MHD naprosto klíčová. ŠKODA ELECTRIC: TROLEJBUSY, ELEKTRICKÉ POHONY A TRAKČNÍ MOTORY Škoda Electric je předním světovým výrobcem trolejbusů a elektrické výzbroje pro městskou hromadnou dopravu a železniční vozidla. Jen během posledního půl roku uzavřela kontrakty v lotyšské Rize, bulharské Sofii a slovenské Bratislavě na téměř 260 vozidel za 4,4 miliardy korun. Kromě trolejbusů vyrábí také elek- trické pohony a trakční motory. Například pro americký koncern GE Transportation v současnosti Škoda Electric vyrábí 660 kusů kompletních mechanických pohonů pro 110 lokomotiv, které budou určené pro osobní přepravu v Kazachstánu. Do čínského města Su-čou míří kompletní trakční výzbroj pro 23 pětivozo- vých jednotek metra a korejské společnosti Hyundai Rotem společnost dodává kompletní elek- trovýzbroj a mechanický pohon pro osm desítek lokomotiv. Vysoká technická úroveň výrobků Škody Electric, dlouho- dobá zkušenost s výrobou a vyni- kající kvalita technologie spolu s vysokou produktivitou zaměst- nanců nabízí efektivní podmínky pro úspěšnou výrobu určenou pro domácí i zahraniční trhy. Každoročně společnost investuje stovky miliónů korun do výzkumu a vývoje. V oblasti ekologické dopravy nabízí Škoda Electric kom- plexní systémová řešení mj. i pro městskou hromadnou dopravu. V průběhu několika let budou elektrické autobusy nejlevnější přepravní platformou pro dopravní obslužnost měst a obcí

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=